Administrerende direktør i NHO Service, Petter Furulund, videresendte en e‑post som inneholdt identifiserende opplysninger om den ansatte som hadde varslet om uverdige arbeidsforhold ved sykehjemmet. E‑posten ble videresendt til ledelsen ved det aktuelle sykehjemmet. Furulund fastholder at han gjorde en korrekt vurdering da han videresendte e‑posten.
Det var arbeidstakerens ektefelle som varslet NHO-lederen om de kritikkverdige arbeidsforholdene på konas arbeidsplass. Hun valgte etter konfrontasjon med sykehjemledelsen å si opp stillingen sin:
Jeg tenkte med en gang at her kan jeg ikke jobbe.
Fafo-forsker Sissel Trygstad kritiserer NHO for slett håndtering av saken. Hør hele intervjuet med Sissel Trygstad på NRK Østlandsendingen:
Det er ikke bra å avsløre identiteten når han eller hun ikke ønsker det selv. Dette er ingen god håndtering.
NHO og varsling
I NHOs policy for varsling i næringslivet presiseres det at det skal legges til rette for varsling av kritikkverdige forhold, og at varslere ikke skal møtes med negative reaksjoner:
“Det er ikke akseptabelt å reagere negativt mot ansatte som tar opp kritikkverdige forhold på en forsvarlig måte. Eksempler på negative reaksjoner er:
- Forbigåelse i forhold til arbeidsoppgaver eller lønnsutvikling.
- Bruk av ulike hersketeknikker for å holde varsleren utenfor det sosiale miljø.
- Mobbing eller utfrysing.
Bedriftsledelsen har ansvar for at negative reaksjoner ikke forekommer, verken fra ledere eller fra kolleger.”
Furulund har kanskje ikke lest sine egne retningslinjer?
Denne er grov. Det blir jo et artig naboforhold til sommeren. Kniving med grillbestikket over hagegjerdet til sommer.… En gardê