Responsivt design er den viktigste nyheten med den nye versjonen av Vox Publica som vi presenterer i dag. Nettmagasinet skal fungere like godt på alle skjermtyper — en naturlig og positiv utvikling i en digital hverdag der stadig mer av bruken foregår på smarttelefoner og nettbrett.
Vox Publica har tatt konsekvensen av at vi er en relativt billedfattig publikasjon og fokuserer derfor på responsivitet, farger og typografi. Det vi har av egenprodusert billedmateriale får også større plass.
Vi har mye nytt å by på, både i presentasjon og innhold:
- Større illustrasjoner: Illustrasjonen til siste hovedartikkel gis større plass og fungerer som magasinets forside. Når du først kommer inn på siden, vises den i stort format, før den ruller opp og blir en del av logo-banneret. Du kan se den i fullt format igjen ved å klikke på pilen. Denne illustrasjonen følger med på alle sidene. Når vi skifter hovedartikkel, forandrer logo-banneret seg også (på smale skjermer, 320 px høydeformat, vil du ikke se denne illustrasjonen, i tråd med prinsippene for responsivt design).
- Ny logo: Vi har laget en ny merkelapp-aktig logo med forkortelsen VP som legger seg over toppbanneret. Her vises også aktuell måned og årstall. I tillegg har vi en smal stripe øverst med magasinets fulle navn. På smale skjermer er det bare stripen som vises.
- Utgavestil: For hver nye hovedartikkel med illustrasjon endres også utgavens fargesett. Per i dag vil du se dette på fargen på sidestolpen og lenkene. Etterhvert også bak billedtekst og temavignetter. Dette for å forsterke utgavepreget.
- Vignetter og ikoner: Opplevelsen av egenart og enhetlig visuell profil styrkes gjennom nydesignede ikoner for forfatter, publiseringsdato, kommentar, kulepunkt, RSS-feed. Videre har vi nye vignetter for bloggene.
- Fonter: Det nye designet benytter seg av googles flaggskipfonter Droid og Roboto. Droid kjenner mange fra sine Android-telefoner, mens Roboto er utviklet med tanke på høyoppløselige “Retina”-skjermer. Redaksjonen har lagt vekt på høy grad av leselighet på små skjermer og brudd med standard web-font. Webbens mottagelse av henholdsvis Droid og Roboto spenner fra nesegrus beundring til regelrett trolling. Se tidligere innlegg på Beta Publica.
- Opprydning: Hver artikkel har en rekke metadata og funksjoner knyttet til seg: Forfatter, dato, stikkord, kategori, kommentarer, utskriftsversjon, mulighet for deling i sosiale medier. Disse var spredt litt rundt på siden i forrige design. Nå har vi samlet dem på ett sted til høyre for teksten.
- Bruk av widgets: Ved bruk av wordpress sin støtte for widgets blir innholdet i sidestolpene lettere å redigere og mer dynamisk. Dette gjør at vi kan bruke mer tid på innhold og mindre på koding. Inspirasjonen til utformingen av widgetene kommer fra rubrikkannonsene i aviser.
- Nye blogger: En forenkling har også skjedd i hovedmenyen: Kategorien “Allmenningen”, som rommet ulike sjangrer, erstattes med en rendyrket seksjon for blogger. To nye blogger er kommet til: “Politisk PR” tar for seg politisk kommunikasjon med et særlig blikk på politikernes forsøk på å omgå medienes filter og kommunisere direkte med publikum. Kritikkbloggen “Peiling” fører den klassiske kultur- og kunstkritikken videre i digitalt format.
- Facebook-side: Sent, men godt fikk vi også nylig etablert vår egen Facebook-side.
Vi har jobbet med en åpen beta-versjon av det nye designet en stund, og synes nå vi er kommet så langt på vei at vi kan skifte ut den gamle versjonen av Vox Publica. Samtidig vet vi at mer jobb gjenstår. Enkelte sider, som arkiv-sidene, er ikke designet ennå. Alle aspekter ved det responsive designet fungerer antakelig ikke helt knirkefritt. Vi kommer garantert til å finne ting vi skal forbedre og nye funksjoner vi vil tilby — listen er påbegynt allerede.
Teamet som har jobbet fram det nye designet er: Håvar Skaugen (webansvarlig), Håvard Legreid (illustratør), Olav A. Øvrebø (redaktør), Erlend Andresen (webansvarlig i første fase av prosjektet).