Et litt annerledes nyhetsbrev fra oss denne gangen: Innovasjonsdirektør Pål Nedregotten i Amedia har dykket dypt ned i dataene for å belyse norske mediers problematiske relasjon til en av nettets giganter. I en serie på tre grundige analyser viser Nedregotten at Facebooks betydning for norske nettmediers distribusjon ofte overdrives. Og hvor treffsikre er egentlig de “målrettede” Facebook-annonsene?
Nye artikler
Mediene og Facebook: It’s complicated
Det er vanskelig å beskrive relasjonen mellom norske medier og Facebook på en annen måte. Vi elsker trafikken de sender til oss. Vi hater at de stikker av med pengene. Av Pål Nedregotten
Forsiden er ikke død. Leve forsiden
Mediene og Facebook, del 1: Norske nettbrukere oppfører seg ikke som amerikanske nettbrukere. Av Pål Nedregotten
Facebook: En brannsprøyte med trafikk. Eller hvordan det nå var.
Mediene og Facebook, del 2: Trafikken norske nettmedier får fra Facebook er betydelig, men andre distribusjonskanaler er viktigere. Av Pål Nedregotten
Pengemaskinen: Facebook som annonsemedium
Mediene og Facebook, del 3: Magi eller kunnskap – hva vet vi om hvor godt annonser faktisk virker? Av Pål Nedregotten
Offentlighetens historie
Arbeider-Foreningernes Blad – stemmen til de stemmeløse
Marcus Thranes forsøk på å etablere en mer inkluderende og demokratisk offentlighet ble nedkjempet, men har etterlatt verdifulle spor av menigmanns syn på politikk og ytringsfrihet. Av Mona Ringvej
Følg også Vox Publica på Twitter og på Facebook.
Hilsen Vox Publica-redaksjonen.