Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
Forfatter slapp barnebok i lydformat før papirutgaven
Forfatter Bjørn F. Rørvik lanserte i fjor sin nye barnebok rett i lydbokformat, mens papirversjonen kommer til høsten. Det er første gang dette skjer i Norge. Boken er skrevet for å passe best mulig som lydbok, med fokus på lydeffekter og musikk. Det har vært mye debatt rundt forfatternes royalty på strømmetjenestene. I dag får forfattere 10 kroner per lytting. Rørvik er derimot fornøyd, og peker på at barnebøker ofte er korte og gjerne lyttes til flere ganger. Leder for Den norske Forfatterforening, Heidi Marie Kriznik, mener forfattere bør få bedre betalt for lydbokstrømming.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (27/06/2019)
VGs inntekter fra innholdsmarkedsføring øker
I 2018 endte VG Partnerstudios omsetning på 110 millioner kroner, mot 73 millioner kroner året før. Resultatet før skatt økte med 47 prosent og endte på 26,9 millioner kroner. VG Partnerstudio, som ble etablert i 2015, har nå 31 ansatte.
LES MER HOS KAMPANJE (27/06/2019)
Nå får alle innsyn i kjøp av politisk reklame på Facebook
Facebooks verktøy som gir detaljert informasjon om politiske annonser lanseres nå globalt. Dermed får alle mulighet til å se blant annet hvem som har betalt for annonsen, hvor mye penger som er brukt og hvilke grupper den er målrettet mot. Det lanseres et såkalt annonsebibliotek, som lagrer annonser i syv år – inkludert annonser som fjernes på grunn av regelbrudd.
LES MER HOS ADWEEK
LES MER HOS DN+ (26/06/2019)
Musikkaktører med nye regler for å bekjempe juks
Over 20 av musikkbransjens største aktører – inkludert Spotify, Sony og Universal – har gått sammen om nye regler for å kjempe mot manipulasjon og juks med tall, skriver Dagens Næringsliv (pluss-sak). Plateselskaper og andre eiere av rettigheter forplikter seg til å dele informasjon med strømmetjenestene ved en eventuell etterforskning. Verken Apple Music eller Tidal har sluttet seg til det nye regelverket.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV+ (25/06/2019)
Amedia og Aller med nytt selskap
I 2017 inngikk Aller Media et samarbeid med Amedia og innloggingssystemet aID. Nå tetter de to konsernene samarbeidet, og lanserer et nytt selskap; Diar. Ved å benytte seg av informasjon om innloggede lesere skal Diar styrke konsernenes posisjon på annonsemarkedet. Ifølge konsernsjef i Aller, Dag Sørsdahl, er konsernene store mediehus, men små på reklamemarkedet hver for seg. Amedia og Aller når rundt 2,7 millioner nordmenn ukentlig, ifølge analysebyrået Kantar.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (24/06/2019)
Youtube granskes for brudd på barns personvern
Etter en rekke varsler fra ulike forbrukerorganisasjoner har amerikanske Federal Trade Commission (FTC) iverksatt en gransking av Youtube for brudd på barns personvern. Det melder Helt digital. Det er ikke lov å samle inn brukerdata eller å målrette innhold mot barn under 13 år i USA. I tillegg til bøter kan YouTube måtte flytte barneinnholdet sitt over på YouTube Kids-plattformen.
LES MER HOS THE WASHINGTON POST (21/06/2019)
Ny nettavis på Toten
Amedia og Oppland Arbeiderblad lanserer ny nettavis på Toten, som får navnet Toten i dag. Den skal dekke distriktet med sine rundt 27 000 innbyggere. Avisen får tre medarbeidere.
LES MER HOS MEDIER24 (21/06/2019)