For kort tid siden vil den observante Vox Publica-leser ha lagt merke til en subtil endring hos oss. På steder som nettleserens startside og adressevindu dukket det opp et lite “VP”-bilde – et favicon. Størrelsen varierer med enheten brukeren leser oss med. På en iPad, for eksempel, lyser VP-ikonet godt opp på hjem-skjermen. Uten et definert favicon velger nettleseren en standardløsning istedenfor, som ofte er lite pen.
Dermed var enda en bit i presentasjonen av den digitale publikasjonen lagt på plass. Det er et temmelig stort puslespill etter hvert, men det gir også mer mening enn noen gang tidligere å tilstrebe perfeksjon i digital publiseringsvirksomhet. I webbens barn- og ungdom var for eksempel valget av skrifttyper (fonter) stort sett gitt på forhånd – man var henvist til et lite sett standardfonter som alle nettlesere støttet. Det var i det hele tatt begrensede muligheter for å lage et gjennomarbeidet designuttrykk.
Spesielt utviklingen av responsiv webdesign – nå standard på alle nye nettsteder – har skapt helt nye betingelser. De siste årene har vi opplevd en blomstring av webdesign, antakelig overskygget av all oppmerksomheten som er blitt utviklingen av apper for mobil og nettbrett til del. Sannheten er at gode, gamle world wide web er penere og mer brukervennlig enn noen gang. Det går an å få til vakre og funksjonelle detaljer, og det er ikke lenger noen grunn til at digitale publikasjoner ikke skal kunne måle seg med trykte.
Et av mine favoritteksempler er orddeling (ved linjeskift). Her kan en daglig finne stygge feil i papiraviser. I Vox Publica har siden siste redesign for to år siden brukt programutvidelsen wp-Typography for WordPress. Denne gjør utrolig nok nesten aldri feil i delingen av ord. Funksjonen blir spesielt viktig i en responsiv design der spaltebredden vil avhenge av brukerens skjerm. Med wp-Typography ser skriftbildet alltid (vel, nesten) jevnt og pent ut.
Dagens versjon av Vox Publica er altså allerede to år gammel. Siden lanseringen har vi jobbet med diverse justeringer og forbedringer. Eksempelvis fungerer bilder bedre enn i starten (skaleres riktig for ulike skjermer) og vi har funnet gode løsninger for interaktiv grafikk.
Men to år er fortsatt lang tid for en digital publikasjon, og vi vurderer nå designforbedringer, blant annet en oppfriskning av forsiden.
I mellomtiden nyter vi synet av det nye faviconet.