Denne våren spurte vi våre paneldeltakere hvor sikre de var på hvilket parti de skulle stemme ved kommunevalget til høsten. Den konkrete spørsmålsordlyden som gikk til 1548 av panelets deltakere var:
“Noen har en veldig klar mening om hvilket parti de kommer til å stemme på ved lokalvalget til høsten. Andre har ikke gjort seg opp noen mening enda. I hvilken grad er du sikker på hvilket parti du kommer til å ende opp med å stemme på?”
Svarskalaen gikk fra 0–10, der null var “helt sikker” og 10 var “helt usikker”. Så mange som 28 prosent — flere enn en av fire — var helt sikker på hva de skulle stemme i kommunevalget. Denne andelen av velgerne er bedre kjent som “grunnfjellet”; de som ikke lar noe rokke ved sitt partivalg.
I den andre enden av skalaen finner vi at nesten en av 10 er helt usikre på hvilket parti de skal stemme på. I størrelse er de vesentlig mindre enn grunnfjellet, men det er likevel mange nok velgere til å kunne spille en avgjørende rolle i sammensetningen av kommunestyrene rundt om i landet. Om vi tar med alle som er mer usikre enn sikre (altså som har svart en av verdiene fra 6–10), ser vi at en tredjedel av panelets respondenter er mer usikre enn sikre på hvilket parti de skal stemme på.
Det kan altså virke som at det er mange velgere å vinne underveis i valgkampen, og mye å kjempe for for partiene.
Studerer velgere under og etter valgkampen
Norsk medborgerpanel samarbeider med ledende valgforskere ved Institutt for samfunnsforskning og UNI Research Rokkansenteret med formål å kartlegge om og hvordan valgkampperioden påvirker velgernes holdninger og partipreferanser. Et utvalg av panelets deltakere skal svare på tre undersøkelser: Den første går nå i starten av valgkampen, den andre midt i valgkampen, og den tredje like etter valget. Ved å spørre de samme personene om igjen på flere ulike tidspunkt, får vi forhåpentlig verdifull innsikt i hvilke prosesser velgerne gjennomgår når de bestemmer seg for om de skal stemme, og i så fall for hvilket parti.
Ett av temaene vi ønsker å studere, er hvor mye den uttrykte usikkerheten hos velgerne lar seg redusere dersom vi legger til bakgrunnsinformasjon som tidligere partivalg og sosiale bakgrunnsvariabler. Ved å følge respondentene i valgkampen, kan vi også identifisere når de “tuner inn” på valget og tilegner seg relevant informasjon gjennom politiske debattprogrammer, meningsmålinger og liknende.