En av grunnpilarene i demokratisk teori er ideen om den informerte borgeren – en som innehar relevant kunnskap for å gjøre de beste valgene i flerfoldige situasjoner, både politisk og privat. Borgeren burde være informert om hvordan det står til både med sitt lokalmiljø og nasjonen forøvrig, så vel som internasjonale forhold.
Tradisjonelt har nyhetsmediene vært en kilde til relevant informasjon på disse feltene. Følgelig er disse noe man burde følge med på for å oppnå status som informert borger. Forskning har historisk sett gitt god grunn til å verdsette det normative idealet om den informerte borgeren.
Man finner stadig en sammenheng mellom lavt konsum og interesse for nyheter og lavere samfunnsengasjement, enn hos de som følger nyhetsbildet i større grad (e.g. Wollebæk & Selle 2003 for norske forhold), og historisk har flere forsøkt å forklare lavt nyhetskonsum med manglende motivasjon til å forstå storsamfunnets problemer (Lippmann 1922; Prior 2005).
Norge har, lik de fleste andre land, i den seneste tiden sett en nedgang i bruken av tradisjonelle nyhetsmedier. For eksempel har den totale andelen av befolkningen som leser aviser, uavhengig av plattform, sunket fra 80 prosent i 2010 til 72 prosent i 2015 (medienorge/SSB 2015), og en rapport fra 2016 konkluderte med at 10 prosent av nordmenn er nyhetsunnvikere (Moe og Kleiven).
Betyr dette at nyhetsunnvikere, som de ofte kalles, er et demokratisk problem? Ved flere anledninger har forskning svart ja på dette spørsmålet, noe rapporten over er et nylig eksempel på. Men i denne artikkelen skal vi se eksempler på forskning som ikke innbyr til en like bombastisk konklusjon, og som kan nyansere synet på de som har et lavt forbruk av nyheter som et demokratisk problem.
Sjeldenkonsumenter
Forskningen jeg tar utgangspunkt i indikerer at begrepet nyhetsunnviker er problematisk i omtale av den aktuelle gruppen. Snarere kan de betegnes som sjeldenkonsumenter av nyheter. Dette begrepet ble introdusert av den svenske medieforskeren Ingela Wadbring i 2016, med begrunnelsen at det faktisk ikke handler om mennesker som aldri tar del i nyheter, heller om mennesker som gjør det mer sjelden enn andre. Relatert til det svenske samfunnet i disse dager, mener hun det virker umulig å unngå nyheter fullstendig, og det samme kan man påstå om norske forhold. I tillegg mener hun begrepet nyhetsunnviker innebærer en stigmatisering som i seg selv kan hindre debatten, og man risikerer å stå fast i begrepet. Andre har kommet med lignende kritikk, for eksempel av at forskere overser forskning som viser at også sjeldenkonsumenter er politisk engasjert (Woodstock 2014).
Ikke-nyhetslesere
- Artikkelen er opprinnelig basert på forfatterens masteroppgave “Lidelse, frakobling og strategisk unngåelse – Om ikke-nyhetslesere mellom 25–30 år i et nyhetssamfunn.”
- I juni publiseres den i Norsk medietidsskrift i artikkelform med videreutviklet konseptualisering.
Wadbring påpeker også at det ikke er enighet om hva som definerer en nyhetsunnviker, altså hvor lite man må følge med for å kunne kategoriseres innenfor gruppen. Slutningen til Moe og Kleiven om at 10 prosent av nordmenn er nyhetsunnvikere illustrerer dette godt, og de vedgår selv at «begrepet «unnviker» er muligens noe upresist» (Moe & Kleiven 2016, s. 67). Anslaget er gjort basert på bruk av nyhetsmedier, blant annet i sammenheng med interesse for harde nyhetstyper og poengsum på en quiz med spørsmål om nyhetssaker.
Men en studie fra 2010 der man målte antall frakoblede borgere, som de ble kalt, fant at bare 1 prosent av nordmenn tilhørte en slik gruppe. Tallet var basert på antallet som verken fulgte nyheter via TV, radio eller aviser (Blekesaune, Elvestad & Aalberg 2010). I Moe og Kleivens rapport følger 50 prosent av respondentene nyheter både via en lokal og en nasjonal avis ukentlig, uavhengig av plattform, mens 30 prosent av disse ikke følger noen aviser ukentlig eller oftere. Mens rapporten fremhever at avislesingen blant denne gruppen er lavere enn hos de fleste andre nordmenn, mener jeg det er behov for et mer deskriptivt og kontekstløst begrep som muliggjør en fornuftig sammenligning innad i og mellom land.
I tillegg til at det er problematisk å definere en sjeldenkonsument, både med tanke på innhold og alderssegment, behøver også selve nyhetsbegrepet en modernisering, slik Slettemeås og Kjørstad (2016) påpeker. De viser blant annet til at nye medieprodusenter produserer nyheter med teknikker lik dem som brukes i underholdning. Dette er noe som kan bidra til å treffe særlig yngre mennesker uten at dette plukkes opp i målinger av nyhetsbruk, for eksempel gjennom sosiale medier, som Facebook og SnapChat Stories. En amerikansk studie finner at sjeldenkonsumenter kan bli informert ved tilfeldig eksponering gjennom Facebook (Lee & Kim 2017), og rapporten til Moe og Kleiven fant at nettopp sosiale medier var den mediekilden med klart høyeste dekning blant nyhetsunnvikere.
Uavhengig av hvordan man måler sjeldenkonsum av nyheter, er det trygt å si at jo yngre man er, jo mindre nyheter konsumerer man. Først i andre halvdel av 20-årene ser man at nyhetskonsumet nærmer seg en topp, gjerne knyttet til en økt tilknytning til storsamfunnet gjennom jobb og familie (Bergh 2013). Det er ikke dermed sagt at de som i denne alderen forblir sjeldenkonsumenter fullstendig mangler slike tilknytninger, men flere studier ser en sammenheng mellom lavere sosial kapital og sjeldenkonsum av nyheter (e.g. Blekesaune, Elvestad & Aalberg 2010). Som nevnt tidligere har politisk kapital også ofte blitt brukt som forklaringsvariabel på lavt nyhetskonsum, men forskning har sett tendenser til at samfunnstilknytning og demokratisk deltakelse hos unge også forekommer uten at nyheter oppleves som relevante (Costera Meijer 2007; Schrøder & Blach-Ørsten 2016). En svensk undersøkelse finner også at en del sjeldenkonsumenter beskriver seg selv som politisk interesserte (Shehata, Wadbring & Hopmann 2015).
Hva er så årsakene til at noen ikke tar del i nyhetsverdenen?
Tre typer sjeldenkonsument
Jeg intervjuet ti nordmenn mellom 25 og 30 år for å forsøke å finne et svar på dette, og fant i hovedsak tre ulike forklaringer på lavt nyhetskonsum (Helgerud 2017). Disse forklaringene er ikke gjensidig utelukkende; informantene gir som regel flere forklaringer på sitt sjeldenkonsum, men ofte med vektfordeling der en forklaring fremstår som viktigere enn andre.
1. De medlidende: Den første forklaringstypen er knyttet til overveldende følelser av medlidenhet, der informantene ble så sterkt påvirket av å se menneskelig lidelse i nyhetsbildet at det preget deres egen psykiske tilstand. De sterke følelsene ses enten i sammenheng med ekstrem empati eller hudløshet som et generelt karaktertrekk, eller hos andre i perioder med depresjon eller manglende stabilitet i livet deres. Flere av disse beskrev seg selv også som problemløsere, men størrelsen og mengden på problemene i nyhetsbildet ble oppfattet som uhåndterlige. Dette fører til at informantene aktivt unngår nyheter, blant annet ved å gjemme innhold fra nyhetskilder eller venner som deler nyhetssaker på Facebook.
2. De karriereprioriterende: Den andre forklaringen knyttet lavt nyhetskonsum til behovet for prioritering av tid særlig relatert til karriereutvikling. Informasjonen i nyhetsmedier ble ansett som for generell, og andre spissede medier fremsto som mer relevante for deres karriereplaner. Flere hadde til tider brukt nyhetsmedier på å oppdatere seg på situasjoner, men kun i sammenheng med konkrete debatter eller tema som hadde direkte nytteverdi i forbindelse med studie eller jobbsituasjonen deres.
3. De frakoblede: Den tredje forklaringen knyttet lavt nyhetskonsum til et større fokus på nære relasjoner og lav interesse for nyhetsmediers form og innhold. Følgelig hadde de også lav politisk kapital, de følte det var vanskelig å forstå og engasjere seg i politiske debatter. Disse var mer opptatt av venner og arbeidsplassen, altså sitt fysiske miljø, og så i liten grad nyheter som relevante i disse sfærene. Mens de medlidende følte en ekstrem nærhet til grufulle skjebner i nyhetsmediene, følte de frakoblede heller en manglende nærhet til bilder fra for eksempel kriger.
Lignende kategorier ble også funnet av en studie som så på sjeldenkonsum i USA, Storbritannia, Spania og Danmark (Schrøder & Blach Ørsten 2016). En nøkkel til å forstå forskjellen mellom disse forklaringene er i hvilken grad de antyder et aktivt eller passivt sjeldenkonsum. Med dette forstår man i hvilken grad et lavt nyhetskonsum er en konsekvens av et bevisst valg, eller om det skjer via for eksempel lav interesse i samfunnsstoff generelt. Blant mine informanter var det mulig å knytte særlig de medlidende og de karriereprioriterende til et aktivt sjeldenkonsum, og de frakoblede til et passivt sjeldenkonsum.
“News resisters”
Det er særlig de som aktivt velger vekk nyhetsmedier som gir motstand til ideen om sjeldenkonsumenter som demokratisk unyttige. Louise Woodstock (2014) intervjuet amerikanere som bevisst hadde begrenset sitt nyhetsinntak til et minimumsnivå – men likevel et nivå der de følte seg oppdatert. Følgelig kalte Woodstock disse for «news resisters». Hun fant at gruppen snakket lidenskapelig om tema de brydde seg om og deltok i medborgerlige aktiviteter som å stemme ved valg, donere penger og delta i demonstrasjoner. Informantene mente at nyheter virket negativt på deres vilje til å engasjere seg, heller enn motsatt, blant annet med bakgrunn i en følelse av maktesløshet, lik den de medlidende fortalte om.
I stedet for å oppsøke nyheter, så informantene det som mer relevant å oppsøke spissede kilder på feltet
I min egen studie var det også de som aktivt valgte vekk nyheter som utviste et tydelig samfunnsengasjement. Heller enn å være engasjert i den generelle politiske situasjonen, utøvde de sitt medborgerskap gjennom engasjement i saker som var relevante for deres livssituasjon eller interesseområder, som miljøsaken, utdanningspolitikk og barn med utviklingshemninger. Engasjementet fikk utløp i handlinger som involverte deltakelse i debatter og organisasjonsvirksomhet. I stedet for å oppsøke nyheter, så informantene det som mer relevant å oppsøke spissede kilder på feltet. Slik blant annet Lippmann (1922) og Prior (2005) foreslår, kan man si at disse mangler motivasjon til å håndtere storsamfunnets problemer, men altså kun på et generelt nivå.
Som vi har sett gir nyere forskning grunnlag for en fornuftig motstand til tesen om at de som sjelden konsumerer nyheter representerer et demokratisk problem. Særlig ser vi at antakelsen er problematisk i møte med de som aktivt velger vekk nyheter, altså de som med rette kan kalles nyhetsunnvikere – ironisk nok. Imidlertid er dette ennå et felt som er lite utviklet. Det er behov for mer forskning på feltet, blant annet forskning som kan fortelle noe om forholdet mellom aktive og passive sjeldenkonsumenter og deres politiske engasjement, hvilke demografiske forskjeller det er mellom disse og om samfunnsdebatten går glipp av stemmer fra ulike sosiale lag med bakgrunn i dette.
Inntil videre bør man avstå fra å svare utelukkende ja på spørsmålet om sjeldenkonsumenter av nyheter er et demokratisk problem.
Litteratur:
Bergh, J. (2013) Valgdeltakelse i ulike aldersgrupper: Historisk utvikling og oppdaterte tall fra stortingsvalget 2013. Oslo, Institutt for samfunnsforskning.
Blekesaune, A., Elvestad, E. & Aalberg, T. (2010) Tuning out the World of News and Current Affairs—An Empirical Study of Europe’s Disconnected Citizens. European Sociological Review, 28 (1), s. 110–126.
Costera Meijer, I. (2007) The paradox of popularity: How young people experience the news. Journalism studies, 8 (1), s. 96–116.
Helgerud, A. (2017) Sjeldenkonsumenter av nyheter: Holdning til nyhetsmedier, medborgerskap og forklaringer på sjeldenkonsum blant unge voksne. Norsk medietidsskrift, 24 (02).
Lee, J. K. & Kim, E. (2017) Incidental exposure to news: Predictors in the social media setting and effects on information gain online. Computers in Human Behavior.
Lippmann, W. (1922) Public Opinion. New York, Harcourt, Brace & Company.
medienorge. (2016) Lesing av papiravis og nettavis en gjennomsnittsdag [Internett], Bergen, medienorge. Tilgjengelig fra: http://www.medienorge.uib.no/statistikk/medium/avis/360 [Lest 22. desember 2016].
Moe, A. & Kleiven, H.H (2016). Bruksmangfold. En analyse av nordmenns nyhetskonsum. TFoU-rapport 2016:7. Steinkjer: Trøndelag Forskning og Utvikling.
Prior, M. (2005) News vs. Entertainment: How Increasing Media Choice Widens Gaps in Political Knowledge and Turnout. American Journal of Political Science, 49 (3), s. 577–592.
Schrøder, K. C. & Blach-Ørsten, M. (2016) The Nature of News Avoidance in a Digital World. I Newman, N., Fletcher, R., Levy, D. A. L. & Nielsen, R. K. (red.) Digital News Report 2016. University of Oxford, Reuters Institute for the Study of Journalism.
Shehata, A., Wadbring, I. & Hopmann, D. N. (2015) A Longitudinal Analysis of News-Avoidance Over Three Decades: From Public Service Monopoly to Smartphones. The 65th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). San Juan, Puerto Rico, Department of Journalism, Media and Communication (JMG).
Slettemeås, D. & Kjørstad, I. (2016) Nyheter i en digitalisert hverdag. En landsdekkende undersøkelse av ungom og unge voksnes medierelaterte praksiser og nyhetskonsum via smarttelefon, sosiale medier og nyhetsaggregatorer. SIFO oppdragsrapport., (10–2016).
Wadbring, I. (2016) Om dem som tar del av nyheter i lägre utsträckning än andra, Människorna, medierna & marknaden. Medieutredningens forskningsantologi om en demokrati i förändring SOU 2016:30. Stockholm, Kulturdepartementet.
Wollebæk, D. & Selle, P. (2003) Participation and Social Capital Formation: Norway in a Comparative Perspective. Scandinavian Political Studies, 26 (1), s. 67–91.
Woodstock, L. (2014) The news-democracy narrative and the unexpected benefits of limited news consumption: The case of news resisters. Journalism, 15 (7), s. 834–849.