Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
Manipulerte brukertall i Tidal?
Dagens Næringsliv har i samarbeid med NTNU analysert musikkstrømmetjenesten Tidals brukerlogger, og mener dataene for avspillinger er blitt manipulert. Det er avspillinger av Beyoncé og Kanye West som skal være forfalsket, slik at artistene får langt større utbetalinger enn de har krav på. Begge artister er medeiere i Tidal. Tidal benekter alle påstander.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (DN+)
LES MER HOS AFTENPOSTEN (09/05/2018)
Forslag til medieansvarslov på høring
Kulturdepartementet har sendt forslag til en ny lov om medienes ansvar for publisering av innhold på høring. Forslaget lovfester blant annet den redaksjonelle uavhengigheten, og skal sørge for at samme regler gjelder, uavhengig av plattform. Lovforslaget gir også redaktørene ansvar for kommentarfeltene.
LES MER HOS MEDIER24
LES LOVFORSLAGET HER (09/05/2018)
Mindre tillit til at NRK er upartisk
NRKs egen måling om befolkningens syn på NRKs virksomhet viser klare endringer sammenlignet med tidligere år. Sammenlignet med 2016 oppgir dobbelt så mange at NRK oppfyller målsettingen om å være upartisk dårlig. NRK er likevel det mediehuset som har desidert størst tillit i befolkningen.
LES MER HOS KAMPANJE
SE TALLENE HOS NRK (09/05/2018)
Ingen nasjonal “Google”-skatt
Stortinget har forkastet et forslag om utredning av en særnorsk skatt på overnasjonale digitale tjenester, som skulle sikre at Google og Facebook ble skattlagt høyere enn i dag. Schibsted har støttet forslaget, mens andre deler av næringslivet har vært negative, fordi en slik skatt også kunne ramme norske selskaper.
LES MER HOS MEDIER24 (09/05/2018)
Ny åndsverklov klar
Familie- og kulturkomiteen er blitt enige om forslag til ny åndsverkslov – en lov som ikke har vært modernisert siden 1961. Det har vært store kontroverser rundt regjeringens opprinnelige forslag, men nå er kunstnerorganisasjonene fornøyde. Det viktigste punktet er at oppdragsgiver ikke automatisk overtar alle rettigheter til et verk, noe det opprinnelige forslaget innebar. I tillegg har det vært strid om bruk av film og musikk i undervisning, og vederlag i etterkant hvis en produksjon bringer inn mye penger. Loven skal vedtas 15. mai.
LES MER HOS NRK
LES MER HOS DAGSAVISEN
DU FINNER LOVFORSLAGET HER (09/05/2018)
Google med nakketak på mediene
Google forlanger at mediene følger deres regler i forbindelse med innføringen av EUs nye personvernlov – GDPR. Google tolker loven på sin måte, og krever at alle medier ber om samtykke til lagring av persondata, samtidig som Google får råderett over dataene. Medier som ikke oppfyller disse kravene blir utestengt fra Google annonsenettverk.
LES MER HOS MEDIER24
LES MER HOS TECHCRUNCH (08/05/2018)
TVNorge-eier kutter stillinger
Discovery Networks Norway, som blant annet driver TV-kanalene TVNorge, Fem, Max, Vox og Eurosport Norge, skal kutte i staben. Bakgrunnen er behovet for å frigjøre penger til økt satsing på norsk innhold og digital kompetanse. 13 stillinger kan bli fjernet i denne siste kuttrunden. Discoverys norske selskap har også tidligere vært gjennom flere runder med kutt.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV
LES MER HOS KAMPANJE (08/05/2018)
Kringkastingssjefen tar seks nye år
Thor Gjermund Eriksen takker ja til seks nye år som sjef for NRK, melder NRKs styre. NRK-sjefer ansettes på åremål, seks år i slengen, for maksimum to perioder. Eriksen blir dermed sittende til mars 2025. Styret uttaler at de er svært fornøyd med måten kringkastingssjefen har ledet NRK på.
LES MER HOS MEDIER24
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (08/05/2018)
New York Times øker stadig
New York Times ser ut til å tjene på den negative omtalen fra Donald Trump. Den amerikanske presidenten liker avisen dårlig, og kommer med stadige utfall om «fake news» når New York Times skriver om ham. Avisen har fått nærmere 140 000 nye abonnenter bare i løpet av første kvartal 2018, og har nå 2,8 millioner abonnenter. 63 prosent av avisens inntekter kommer fra avissalg, og overskuddet øker.
LES MER HOS MEDIER24 (07/05/2018)
Nettaviser viktigst blant unge
Mens sosiale medier er viktigste nyhetskilde for 9–18-åringer i Medietilsynets undersøkelse Barn og medier, viser Medieundersøkelsen 2018 at nettaviser er viktigst for unge i alderen 16–25 år. Hele 56 prosent svarer at nettaviser er deres viktigste kilde for nyheter i årets undersøkelse, mens bare 14 prosent foretrekker sosiale medier. Undersøkelsen viser også at mediet nyheten kommer fra, og hvem som har produsert den, er mest avgjørende for om unge har tiltro til innholdet. Medieundersøkelsen gjennomføres hvert år for Nordiske Mediedager av Universitetet i Bergen og Respons Analyse.
LES MER HOS NRK
DU FINNER RESULTATENE HER (07/05/2018)
Dagbladet skiller ut plusstilbud
Dagbladet skiller ut plusstilbudet sitt i eget selskap. Dette kan være et grep for å kunne søke om pressestøtte, skriver Dagens Næringsliv. For å få støtte må nemlig minst halvparten av opplaget være basert på abonnement, noe som ikke ville gjøre Dagbladet som helhet kvalifisert for pressestøtte, men alene er plusstilbudet 100 prosent abonnementsbasert.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (DN+)
LES MER HOS KAMPANJE (07/05/2018)
Sosiale medier er barn og unges viktigste nyhetskilde
Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier» viser at sosiale medier er barn og unges klart viktigste nyhetskilde. 48 prosent i alderen 9–18 år får med seg nyheter i sosiale medier daglig, mens 15 prosent ser nyhetssendinger på TV og 14 prosent leser nettaviser. Nyhetsbruken øker naturlig nok med alder, og blant 18-åringer er andelen som leser nettavis henholdsvis 42 prosent blant gutter og 36 prosent blant jenter. Også nyhetsbruk i sosiale medier øker med alder.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV
DU FINNER UNDERSØKELSEN HER (07/05/2018)
Cambridge Analytica konkurs
Selskapet som sto sentralt i Facebook-skandalen, hvor data om millioner av brukere ble samlet inn og videresolgt til politiske kampanjer, har slått seg selv konkurs. Selskapet mener den negative medieomtalen har jagd vekk alle kunder, og hevder det aldri har gjort noe ulovlig.
LES MER HOS KAMPANJE (04/05/2018)
Momsfritak for fagpressen
Kulturminister Trine Skei Grande annonserte under åpningen av Nordiske Mediedager at regjeringen starter arbeidet med et momsfritak for fagpressen. Fagpressen har gjentatte ganger bedt om å bli likestilt med avisene, som fikk fritak i 2016. Kulturministeren sa i talen sin at målet er at medier med fritak for moms på papir, også skal slippe avgift på nett. Om dette også vil omfatte bøker er ikke klart.
LES MER HOS DAGENS NYHETER
LES MER HOS MEDIER24 (04/05/2018)