Nylig skrev Vox Publica om det britiske fondet 4iP, som støtter innovative medieprosjekter på digitale plattformer. Kringkastingskanalen Channel 4 står bak tiltaket.
Det eksisterer få økonomiske støtteordninger for nyskapende medieprosjekter i Norge. Å etablere et tiltak liknende 4iP i Norge kan gi innovative ideer på digitale plattformer bedre sjanser til å lykkes, mener tre aktører med ulik bakgrunn og posisjon i medie-Norge.
— Norge trenger en tilsvarende ordning som 4iP. Det finnes få støttemodeller som hjelper nye prosjekter i gang. Det nærmeste vi kommer er Innovasjon Norges etablererstipend, og det er for lite målrettet til å kunne gi et skikkelig bidrag til mediebransjen, sier mediekommentator Anders Brenna. Han er selv involvert i digital oppstartsvirksomhet gjennom prosjektet Gravemaskinen.
Økonomiske støtteordninger er essensielle for nyskapende utvikling innen digitale medier, mener Brenna. Støtteordninger som 4iP vil kunne bidra til å få med mest mulig av kvalitetsjournalistikken over på nett, samt løfte den opp fra dagens altfor lave kvalitetsnivå, sier han.
Fritt Ord: Prosjekter må bevise behov
Fritt Ord har allerede støttet flere prosjekter som på ulike måter ”verner om og styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge”, slik stiftelsens formål lyder. Fritt Ord har et bredt spenn i forhold til prosjekter de yter bidrag til, en linje direktør Erik Rudeng sier vil bli videreført. I likhet med Anders Brenna stiller han seg positiv til en egen ordning rettet mot medieprosjekter på digitale plattformer.
Han mener at behovet for en slik støtteordning antakeligvis må demonstreres ved hjelp av praktiske prosjekter som kan bevise sin betydning på feltet. Da er det mulig å få et begrunnet behov for å etablere slike støtteordninger.
— Dette utgjør gode argumenter for å utvikle mediestøtten til å favne flere plattformer, ikke bare papirpressen og tradisjonell kringkasting, sier Rudeng.
Hvordan finansiere?
Daglig leder i stiftelsen Bergen Media By Torill Svege påpeker at hovedutfordringen ligger i hvordan et tilsvarende prosjekt som 4iP eventuelt skal finansieres i Norge. Også hun understreker at det er et behov for en slik støtteordning her.
I løpet av en pilotperiode over tre år har Channel 4 satt av inntil 20 millioner pund til 4iP. I tillegg kommer økonomisk støtte fra eksterne investorer og partnere på 30 millioner pund. De fleste prosjektene som støttes mottar relativt beskjedne beløp.
Anders Brenna foreslår at Institutt for Journalistikk (IJ) kan administrere et tiltak som 4iP, med støtte fra Fritt Ord og statlige midler. En heltidsansatt prosjektleder er en forutsetning for å drive dette frem.
— Det er en viss konservatisme i dagens pressebilde. Støtteordningene må stimulere og fremskynde spranget over fra papir til nett. Slik det er i dag ser det ut som brorparten av pressen tviholder på papirnostalgien, og journalistikken vil fortsette sin lidelse, sier Brenna.
Eksisterende støtteordninger
Ingen ordninger i Norge kan sammenlignes med 4iP. Torill Svege trekker imidlertid frem det nystartede MediArena som holder til i Bergen og er eid av Bergen Media By. Prosjektet er rettet mot mediebransjen i bergensregionen. Målet er å stimulere til innovasjon, og da med et spesielt fokus på digitale medier. Prosjektet baserer seg på samarbeid mellom bedrifter, forsknings- og utdanningsmiljøer og offentlige utviklingsaktører. MediArena er del av det nasjonale Arenaprogrammet eid av Innovasjon Norge, SIVA og Norges forskningsråd.
Forskningsrådets program for IKT-forskning, VERDIKT (kjernekompetanse og verdiskaping i IKT), bør også nevnes, mener Svege. Programmet fokuserer ikke nødvendigvis på medieprosjekter, men slike prosjekter kan få støtte dersom øvrige kriterier i henhold til VERDIKTs overordnede mål oppfylles.
Svege trekker også frem Norsk Filmfonds satsing på interaktive produksjoner. Filmfondet støtter blant annet dataspill og annen digital audiovisuell produksjon som forutsetter medvirkning fra brukeren. Flåklypa Grand Prix for Nintendo DS/DSi fikk 1 million kroner i lanseringsstøtte i år. Også Josefine – Jorden har feber ble støttet med 1 million. Spillene om Josefine har høy læringsfaktor og blitt svært populære blant norske barn.
[…] This post was mentioned on Twitter by Anders Brenna, Almir Misimovic. Almir Misimovic said: RT @abrenna: Jeg er intervjuet av Vox Publica om støtte til digital medienyskaping: http://bit.ly/brJegB […]