Etter år med lite oppmerksomhet i pressen om den lisensfinansierte allmennkringkasterens utvikling til plattformnøytralt mediehus har nå hovedkonkurrent TV 2 tatt i bruk de riktig store ordene. Anledningen er høringsrunden etter en rapport fra Medietilsynet (pdf) som vurderte NRKs tjenester på såkalte nye medieplattformer. Rapporten — som Vox Publica har omtalt tidligere — går god for de langt fleste NRK-aktivitetene. Kun enkelte mobiltelefontjenester og nettstedet UT.no, som NRK driver i samarbeid med Turistforeningen, beskrives som problematiske. I slutten av oktober siterte Dagens Næringsliv TV 2s konserndirektør Rune Indrøy på at ”vi har sett på denne galskapen lenge. Og alt tyder på at NRK for tiden beveger seg langt utover hva en statsfinansiert kringkaster skal være” (DN, 29.10).
Et nytt NRK-initiativ etter UT-modellen fikk Indrøy til å snakke om voldtekt allerede dagen etter. NRK ønsker å bygge en trafikkportal på nettet i samarbeid med Statens vegvesen, NSB og andre kollektivtrafikkselskap. ”Dette er statsfinansiert virksomhet som vil bli oppfattet som voldtekt”, mente Indrøy (DN, 30.10).
Hvis vi ser bort fra den malplasserte metaforbruken er argumentene helt på linje med dem vi finner igjen i en rekke andre europeiske land, for eksempel Danmark. Og NRKs holdning er fremdeles like offensiv som hos søsterinstitusjonene i nabolandene: Det handler om å tilby nye allmennyttige tjenester, og om utvikling av eksisterende tilbud, hevdes det.
Det er positivt at NRKs framtid diskuteres, men ikke særlig oppløftende hvis debatten blir preget av referanser til sinnslidelser og seksuelle overgrep. Det er heller ikke nødvendig å tegne et svart/hvitt-bilde der NRK enten står for ekspansjon og samrøre av kommersielle og allmenne hensyn, eller er en ”ren” og tilbaketrukket allmennkringkaster. Institusjoner som NRK har aldri vært helt isolert fra kommersielle tjenester eller inntekter. Historien om allmennkringkasting er full av eksempler der nye medier leder til nye initiativ, som igjen leder til den samme diskusjonen med kommersielle aktører. Allmennkringkastere har vært magasinutgivere, startet nyhetsformidling på tekst-tv, og planlagt betal-tv-kanaler og elektroniske programguider for digital-tv — alt før web’en ble arena for kampen mellom offentlig og kommers.
I NRKs tilfelle gikk faktisk denne diskusjonen allerede fra institusjonen ble født. Fra 1925 til tyskerne okkuperte landet i 1940 ble norske radiolyttere utsatt for radioreklame. Reklamen ble altså opprinnelig introdusert av NRKs private forløper, men videreført av den statseide monopolisten fra 1933. I sin NRK-historie viser Hans Fredrik Dahl og Henrik G. Bastiansen hvordan kringkasteren selv uttrykte bekymring for at kommersielt press skulle påvirke redaksjonelt innhold. Samtidig var reklameblokkene populære blant lytterne siden de skapte etterlengtede pusterom i en ellers noe tung programplan. Men, skriver Dahl og Bastiansen, det viktigste argumentet mot reklame på NRK var rett og slett ulempen for den annonsefinansierte trykte pressen. NRK burde begrenses for å skåne kommersielle aktører. Dahl og Bastiansen gir ikke eksempler på like kreativ metaforbruk, men hensynene og frontene er altså de samme i dag, snart 100 år senere.
[…] This post was mentioned on Twitter by Thor Bjarne Bore and Jon Wessel-Aas, hillestad. hillestad said: RT @thorbjarnebore: Om galskap, voldtekt , NRK, TV2, allmennyttige tjenester, og utvikling av eksisterende tilbud http://bit.ly/crqH8v […]