I et intervju med Vox Publica maner Graham Murdock til fornyelse av allmennkringkastere som NRK og BBC gjennom økt satsing på publikumsdeltagelse. Han ser for seg disse institusjonene som inngangsporter til en framtidig digital allmenning, der allslags offentlig finansierte kultur- og kunnskapsinstitusjoner kobles tett sammen som en motvekt til kommersielle aktørers dominans.
Allmennkringkasterne har, som Murdock viser, en stor mulighet til å omdefinere sin rolle. Men med sjansen følger også store hinder. I tillegg til teknologiske og økonomiske utfordringer, stiller politiske aktører seg i veien. For NRK, som hittil har fått relativt gode utviklingsmuligheter av hjemlige politikere, representerer EUs regler et hovedhinder på veien mot et omdefinert allmennkringkastingsoppdrag i en digital medieverden. For kan NRKs oppdrag overføres til internett? Hvordan skal det i så fall se ut? Bør det inkludere alt fra nett-tv og ‑radio og audiovisuelle arkiv, via diskusjonsforum og søkemaskiner, til spill og tekstbasert nyhets- og reportasjestoff? Og skal det lisensfinansieres?
EU som mediepolitisk aktør
Utover på 1990-tallet vokste EU fram som en sentral mediepolitisk aktør — også for Norge: Selv om oppmerksomheten har vært minimal i norsk offentlighet, er hjemlige medieaktører bundet av alle relevante reguleringer gjennom EØS-avtalen. EU behandler medier som tjenester. Det betyr at mediene er underlagt konkurransepolitikkens område, og styres av EU-kommisjonen etter markedsmessige hensyn. Lisensfinansiert allmennkringkasting blir i denne sammenheng et unntak. Den ødelegger den frie konkurransen, men tillates fordi den vurderes som sentral for hvert samfunns sosiale, kulturelle og demokratiske behov, som det heter.
Nettet anerkjennes ikke som selvstendig plattform
Kommersielle fjernsynskanaler internasjonalt har opplevd annonsesvikt og hardere konkurranse de seneste årene. Samtidig henger spådommene om den digitale teknologiens store omveltningskraft over bransjen. Når offentlige allmennkringkastere samtidig har beholdt en sterk posisjon — og til og med utvidet sitt aktivitetsområde — har EU-kommisjonen vært instansen å gå til for kommersielle tilbydere. De opplever allmennkringkringkasternes lisensfinansiering som et urettferdig fortrinn. Over hele Vest-Europa har det derfor strømmet inn klager på konkurransevridning. Den danske medieforskeren Frands Mortensen har laget en kronologisk oversikt over disse klagesakene (lenke til PDF). Her hjemmefra har TV 2 protestert på NRKs reklamesalg via tekst-tv og internett.
Til tross for nøling og manglende avklaringer kan det hevdes at Kommisjonen har behandlet allmennkringkasting riktig så godt. Hvert land får selv definere hva allmennkringkasterne skal drive med, og populære program innrettet på å nå flest mulig kan inkluderes i oppdragene. Slik har det vært mulig for NRK å satse tungt på helgeunderholdning og store, dyre sportsarrangement. Men dette gjelder altså radio og fjernsyn. Når spørsmålet om internettjenester stilles, ser Kommisjonen ut til å skifte mening.
Kommisjonens holdning
Selv om flere av de aktuelle klagesakene ikke er avgjort, er det mulig å peke på noen tendenser i Kommisjonens holdning til regulering av mer eller mindre spede bidrag til en digital allmenning:
- Allmennkringkasterne tildeles en supplerende rolle på nettet: NRK kan programmere ”Først & Sist” på fredagskvelden i direkte konkurranse med TV2s sendeskjema. På nettet skal deres nye initiativ derimot begrense seg til å levere det kommersielle aktører holder seg unna.
- Enkelttjenester vurderes individuelt: Mens vi er vant til å tenke på allmennkringkasting som en helhet – for eksempel se en fjernsynskanal eller NRKs radiotilbud under ett – måles hver enkelt internettjeneste etter sin individuelle allmennkringkastingsverdi.
- Internettaktiviteter er vedheng til kringkasting: Nettet anerkjennes ikke som selvstendig plattform, velegnet til å bidra til å oppfylle NRKs oppdrag.
Implikasjonene for allmennkringkastingen
De foreløpige svarene er altså ikke særlig oppmuntrende for de som tillegger allmennkringkastingsinstitusjonene en sentral funksjon i framtiden. Kommisjonen viser ikke lenger en like positiv holdning til de lisensfinansierte institusjonene. Et konkret utslag er at NRK fikk påpakning for å drive et diskusjonsforum på nettet for generelle samfunnsspørsmål. Et hvert forum skal nemlig knyttes til et radio- eller fjernsynsprogram.
En annen konsekvens er at nye tjenester vurderes opp mot det som måtte eksistere av kommersielle tilbud. Da BBC ville lansere et omfattende nettsted med undervisningsmateriell rettet mot skoleelever, hjalp det lite med argument for at nettopp undervisning var en helt sentral del av institusjonens tradisjonelle oppdrag, og at det bare var naturlig å ta i bruk nye kommunikasjonskanaler som internettet. Den eneste måten Kommisjonen kunne godta initiativet på, var ved å holde det opp mot eksisterende kommersielle tilbud, og kreve at BBC bare supplerte disse.
Kommisjonen vil skape et felles europeisk marked med like vilkår. Problemet er altså at konkurransepolitikkens logikk tas inn på nye områder, slik at markedets område utvides. I samme slengen innskrenkes rommet for kulturpolitikk og nasjonale forskjeller. Allmennkringkastingens frisone utenfor konkurransepolitikken står altså i fare for å krympe i det digitale mediesystemet.
Mot en løsning?
Hinderet er imidlertid ikke uoverstigelig. Flere nasjonale regjeringer — blant annet den norske — har protestert, og understreket verdien av en dynamisk allmennkringkastingsdefinisjon. Bare slik er en rustet til å ta i bruk nye medieplattformers muligheter til å støtte samfunnsnyttige funksjoner, hevder de.
Saken mot NRK pendler fremdeles mellom EFTAs konkurransemyndighet og det norske kirke- og kulturdepartementet. Diskusjonen bidro nok til at NRKs oppdrag får en ny gjennomgang og spesifisering i en kommende stortingsmelding. Samtidig er det tegn som tyder på at Kommisjonen modererer sitt syn: I det pågående arbeidet med et nytt direktiv for den europeiske fjernsynsbransjen virker ikke lenger spørsmålet om lisensfinansierte internettjenester like betent – verken fra EU eller konkurrentenes side. Det gjenstår altså å se om partene blir enige — og om hva. Svaret vil få stor betydning både for den videre veien for NRK som lisensfinansiert mediehus, for kommersielle konkurrenters muligheter, og for en eventuell realisering av visjonen om en digital allmenning.