Rettssikkerheten er betydelig styrket i Kina de siste 25 årene. Forbedringene etter revisjonen av straffeloven i 1997 kan sågar betegnes som revolusjonerende, ifølge seniorforsker Jonas Grimheden ved Raoul Wallenberg Institute i Lund. Under Norsk senter for menneskerettigheters Kina-seminar i Oslo 27. mars tok Grimheden for seg utviklingen i rettsvesenet.
Lytt til hele foredraget (varighet 36 min):
[audio:https://voxpublica.no/audio/jonas-grimheden_lov-og-rett-i-kina.mp3]
Last ned lydopptak (mp3, 33,2 MB) | Last ned lysbilder (pdf, 1 MB)
Politisk overstyring
I 99,9 prosent av tilfellene fungerer de kinesiske domstolene som de skal. Denne spissformuleringen måtte Grimheden presisere i spørsmålsrunden etter foredraget. Tallet var noe retorisk ment og ikke basert på undersøkelser, forklarte han. Grimhedens poeng var at en svært høy andel av rettssakene får en “rimelig utgang”, upåvirket av uvedkommende forhold som kommunistpartiets innflytelse og økonomiske interesser. Han presiserte at selv om “bare” 0,1 prosent av sakene skulle få uforsvarlig behandling, representerer det fortsatt et stort rettssikkerhetsproblem gitt den enorme mengden saker domstolene behandler. “Det er selvsagt enormt problematisk når politiske avgjørelser får gå inn og trumfe domstolsbeslutninger. Det underminerer reformenes troverdighet og forbedringene man prøver å innføre,” sa Grimheden.
Jonas Grimheden under seminaret i Oslo (foto: Christian Boe Astrup).
Han antok at kommunistpartiet vil blande seg mer direkte inn i saker mot dissidenter i tiden rett før OL, siden dette er spesielt følsomme temaer nå. Ellers bruker domstolene gjerne “butler-argumentet” når de dømmer i dissidentsaker — altså at man vet hva “herren” vil ha og dømmer deretter, uten et klart direktiv. Politiet kan også påvirke domstolene i dissidentsaker, for eksempel ved å fabrikkere anklager om prostitusjon.
Stort tolkningsrom
Domstolene i Kina fungerer svært mye bedre i byene enn på landsbygda. De håndterer kommersielle saker mye bedre enn sosiale spørsmål og er sterkere på administrative saker enn konstitusjonelle spørsmål, oppsummerte Grimheden. Han fortalte om forsøk på å styrke domstolenes uavhengighet, blant annet ved å utnevne dommere uten at de er klarert av kommunistpartiet. Domstoler blir plassert i egne, nye praktbygg for å vise fram institusjonens økte betydning.
Arbeidet med reform av lovverket i Kina er konfliktladd, fremholdt Grimheden. Ofte er lovene resultat av kompromisser i Folkekongressen. En ender gjerne opp med vage, symbolske lover med stort tolkningsrom. Politiet øver også stor innflytelse på lovarbeidet, og det er fortsatt et problem at regimet mangler kompetanse på utforming av lover.
Kommunistpartiets fremste mål er å bevare sosial stabilitet. Vage lover gir lokale myndigheter store muligheter til å foreta tilpasninger og tolke lovene som de vil, for slik å bevare stabiliteten, framholdt Grimheden.
[…] Lov og rett i Kina: Hullete rettssikkerhet – Vox Publica, 07.04.2008 […]