2010-utgaven av den årlige tilstandsrapporten for amerikanske nyhetsmedier tegner et relativt dystert bilde, selv om det også er mulig å skimte noen lyspunkter.
Mediekrisen har rammet hardere i USA enn i Norge, men mange av de underliggende trendene er de samme. Rapporten har dermed viktige innspill til vår egen debatt om finansiering av journalistikk og reform av mediestøtten. Den inneholder både diagnose av nå-tilstanden og forsøk på å identifisere hvor journalistikken er på vei. Gjennomgående i rapporten er perspektivet på “reportorial journalism”, altså den journalistikken som havner på reportasjeplass i mediene. Det er denne som har det trangt, for kommentar- og debattsjangrene ser ut til å ekspandere. Det stemmer altså ikke at nyhetsmediene leverer mindre volum, hevder rapporten — det er den arbeidskrevende researchbaserte journalistikken det blir mindre av.
Avisene har totalt sett 1,6 milliarder dollar — nær 10 milliarder kroner — mindre å rutte med til reportasjevirksomhet og redigering enn i 2007, ifølge rapportens estimater. Rundt 30 prosent av budsjettet er borte på tre år, og det ventes ytterligere kutt i 2010 selv om USAs økonomi nå er i en viss bedring.
Lyspunktene er å finne på nettet, der innovative borgerjournalistiske initiativer formerer seg raskt (se egen delrapport). Volumet er imidlertid foreløpig altfor lite til å dekke opp for tapet av journalistisk kapasitet i de tradisjonelle mediene, konkluderer rapporten:
For all the invention and energy, however, the scale of these new efforts still amounts to a small fraction of what has been lost. While not all of the blogs and citizen efforts can be quantified, J‑Lab, a project led by Jan Schaffer that studies new media, estimates that roughly $141 million of nonprofit money has flowed into new media efforts over the last four years (not including public broadcasting). That is less than one-tenth of the losses in newspaper resources alone.
Se mer om potensialet i borgerjournalistikk i vår nylig publiserte artikkel om temaet.
Rapporten identifiserer seks hovedtrender som alle bør ha sin plass i den brede debatten om journalistikkens framtid. Ta for eksempel punkt fem om at flere og flere aktører som ikke primært er medievirksomheter begynner å produsere journalistikk-lignende materiale. Dette kan være bedrifter, aktivister, tankesmier, myndighetsorganer. Det stiller nye krav til kildekritikk og etikk i omgang med informasjonsprodusenter, men det er bare noe vi må forholde oss til:
In an age where linking and aggregation are part of journalism, news organizations must decide how they want to interact with this growing cohort of self-interested information players. Will they pick up this material and disseminate it? Can they possibly police it? Can they afford to ignore it? The only certainty is that these new players are increasingly vying for the public’s and the media’s attention, and their resources, in contrast to that of traditional independent journalism, are growing.