I det norske mediestøtteutvalgets innstilling var spørsmålet om satsene for merverdiavgift det mest kontroversielle. Utvalget delte seg og foreslo ulike modeller. Innstillingen er sendt på høring. I dag er papiraviser unntatt merverdiavgift, mens 25 prosent moms kommer på toppen av salgsprisen for digitale medieprodukter.
Spørsmålet diskuteres også i EU-sammenheng. På en konferanse i Brussel denne uken gikk generaldirektør for utdanning og kultur Jan Truszczynski i EU-kommisjonen inn for én felles momssats: “We believe content should be taxed the same way, whether is printed or in tablets,” sa han ifølge Euractiv. EU-kommisjonen utreder nå en reform av reglene for merverdiavgift. Landene kan ha ulik mva i dag, men den må ligge i en “korridor” mellom 15 og 25 prosent (men kulturprodukter kan ha lavere sats — i Tyskland har aviser og bøker en sats på 7 prosent). Truszczynski antyder at en skrantende mediebransje kan få indirekte støtte via lavere merverdiavgift.
I de fleste EU-land er det lavere momssatser for papirbasert enn for digitalt distribuert innhold, ifølge en oversikt fra den europeiske avisutgiverorganisasjonen ENPA. Differansen er størst i Danmark, som har samme satser som Norge.