Det er få dager igjen til valget, og politiske partier og organisasjoner mobiliserer og aksjonerer for fullt. Den siste tiden har det sirkulert et satirisk, og tilsynelatende avsenderløst bilde på Facebook. Bildet er en parodi på en svært kjent filmplakat for en film om en svært kjent hendelse i verdenshistorien, nemlig skjebnen til RMS Titanic. Bildet er en fotorealistisk tegning, og inneholder kjente aktører fra det politiske Norge: partilederne i Kristelig Folkeparti, Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet. Det er snakk om Erna, Siv, Trine og Knut Arild, hvis navn også finnes øverst på plakaten. Midt på plakaten, står ordet “NORWAY” trykket med stor skrift, som tittelen på en fiktiv film. Nederst står setningen “De trodde de var på et skip som ikke kunne synke”.
- Ingen tiltro til de borgerlige
Rune Bugten, organisasjonsrådgiver i LO Ung, forteller at reklamen er en kommentar til de borgerlige partienes politikk og valgkampstrategi:
– Reklameplakaten spiller på de borgerliges noe overlegne tro på at ingenting kan gå galt. Vi har her i Norge bygget opp et samfunn rundt den norske modellen — og det at man kan gjøre små endringer uten at det vil gå utover systemet som helhet, har vi ingen tiltro til.
Tilsynelatende ikke reklame?
Dersom en først kom over reklamen på Facebook, kan det godt hende at en ikke fikk inntrykk av at dette er en politisk reklame. Facebookversjonen av bildet mangler nemlig avsender. Nevnte versjon har også vært delt mye, og det er verdt å spørre om dette blant annet skyldes at budskapet tilsynelatende ikke virker som et innlegg fra en politisk aktør. Slik som bildet fremstår ovenfor, ligner det kanskje mer på innhold som ofte blir mye delt og spredt på internett — det er morsomt, spiller på populærkultur, og det er godt håndverk i tegningen. At det er en synlig avsender endrer ikke på dette, men det er slett ikke sikkert at folk ville vært like villige til å dele dette videre om de var klar over at de satt med en politisk reklame i fanget.
Ute i gatene vil det være tydelig at dette er fra LO — Rune Bugten, LO
Det er LO Ung som står bak parodien. Rune Bugten forsikrer at det ikke var LO Ungs intensjon at Facebook-versjonen mangler avsender:
– Grunnen til at det ikke er noen avsender på Facebook-versjonen, er at den har blitt klippet for å passe til et digitalt format.
Han påpeker også at det er mulig å laste ned hele reklamen på LO sine nettsider:
– På den versjonen, og den versjonen som vi skal henge opp ute i gatene, er LO tydelig markert som avsender, sier han.
- Ikke negativ
Reklamen fremstiller ikke de borgerlige i et spesielt heldig lys, og en kan påstå at den er et kraftig angrep. Hovedlinjene kan sies å være en manifestasjon av det borgerlige kaos, og de mulige konsekvensene en høyreregjering kan få for landet, som i dette tilfellet later til å være katastrofale. Rune Bugten mener ikke at reklamen er negativ:
– Dette er bruk av humor. Det er typisk for LO Ungdom, det å bruke humor og å ha det litt artig.
Bugten viser til tidligere kampanjer, som for eksempel en tegning av Carl I. Hagen som cowboy under påskriften “Not Wanted”, i 2005, samt en tidligere kampanje som viste Erna Solberg som frihetsgudinnen i New York, i tillegg til en plakat med Kjell Magne Bondevik som Mikke Mus. Han mener utspillet er innenfor anstendighetens grenser:
Politikerne på bildet tar nok dette med et smil — Rune Bugten, LO
– I den intensive delen av en valgkamp må man skjære gjennom og få oppmerksomhet. Man må være original. Politikerne som blir avbildet her er vant til å stå i stormen, og de tar nok dette med et smil.
Pengebruk på 2009-nivå
Øivind T. Hansen i LOs informasjons- og rådgivningsavdeling forteller til Vox Publica at han foreløpig ikke kan gi noen konkrete tall på hvor mye penger som brukes på reklamemateriell i årets valgkamp:
– Hvor mye vi bruker blir avklart etter 9. september, men vi bruker omtrent det samme som i 2009.
Pengene blir for det meste brukt på annonser i fagbladene til LO, spredning av foldere med informasjon om hva de ulike politiske partiene mener, og kommersielle tiltak via annonser i VG og Dagbladet, forteller Hansen. I tillegg kommer radioreklamer på P4 og en rekke lokalradiostasjoner:
Vi skal kommunisere at regjeringen fortsatt er det beste alternativet for arbeidstakerne ‑Øivind Hansen, LO
– Vår jobb er å nå LOs 900 000 medlemmer. Vi skal gi informasjon om hvor partiene står, samt følge opp LO-kongressens vedtak om at vi skal kommunisere at den sittende regjeringen har levert, og fortsatt er det beste alternativet for arbeidstakerne.
Direktekontakt viktigst
Hansen fremhever at det ikke nødvendigvis er tilstedeværelse i sosiale medier som er aller viktigst for LO:
– LO har omfattende arbeidsplassbesøk. Vi skal i tillegg være synlige i media om arbeidslivssaker, samt at vi bruker egne medier i fagbevegelsen. Det er viktigst.
Hansen påpeker også at de bruker begrensede ressurser på kommersielle annonser i større aviser, og løfter frem direkte kommunikasjon til medlemmene som helt sentralt i LOs strategi:
– Det er de tillitsvalgte og målrettet info direkte til medlemmene som er viktigst.
Hansen legger til at det i seg selv ikke er noe oppsiktsvekkende at LO deltar aktivt i valgkampen:
– LO har engasjert seg i valgkamper i 100 år.
Igjen ein glitrande observasjon, med påfølgjande kommentarar frå Megnus. Stå på!