Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
Overskudd og mer personvernkrøll for Facebook
Vekst i både omsetning og brukertall fikk Facebook-aksjen til å øke med syv prosent da selskapet denne uken la frem sine resultater. Samtidig ble en ny avsløring gjort kjent: Ifølge Techcrunch har Facebook betalt utvalgte brukere for å bruke VPN-programvaren «Research», som kort fortalt fanger opp alt av informasjon og aktivitet på brukernes smarttelefon. Dermed får Facebook et unikt innblikk i brukernes vaner. Programmet har vært administrert via tredjepartsselskaper, for å skjule Facebooks involvering. Timer etter at saken ble gjort kjent, fjernet Facebook Research-appen fra Apples operativsystemer.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (31/01/2019)
Nedgang for Canal Digital
I fjerde kvartal 2018 sank Canal Digitals omsetning med 65 millioner sammenlignet med året før. Det kommer frem av Telenors resultater for fjerde kvartal og 2018 i sin helhet. I fjor mistet TV-distributøren hele 45 000 kunder på satellitt, og i tillegg har antall kunder som kjøper tilleggsprodukter utover grunnpakkene falt. Driftsresultatet til Canal Digital i Norden endte på 118 millioner kroner, som var en nedgang på 57 millioner.
LES MER HOS KAMPANJE (30/01/2019)
TV-distributørene tar nye grep for å matche Netflix
I dagens nærmest umettelige strømmemarked, må TV-distributørene jobbe stadig hardere for å beholde kundene sine. Nå har Altibox, Get og Canal Digital fått integrert NRKs TV-arkiv i sine strømmetjenester, og gjør samtidig alt innhold fra alle aktører tilgjengelig via ett og samme søk. I første omgang tilbyr NRK arkivinnhold fra syv dager bakover og syv dager «fremover», mens resten av arkivet kommer etterhvert. Det betyr at NRKs Heimebane og HBOs Game of Thrones blir å finne i samme søkefelt. Distributørene benytter alle Googles Android TV som teknisk løsning.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (30/01/2019)
Tverrpolitisk støtte til flere FM-år
Før jul ble det kjent at Kulturdepartementet har bedt Medietilsynet utrede om FM-konsesjonene skal forlenges ytterligere. Medietilsynet skal vurdere om lokalradioene kan fortsette å sende på FM-båndet frem til 2031 – ti år lengre enn den opprinnelige planen. Senterpartiet har lenge ønsket en tiårig forlengelse, og nå ønsker også Arbeiderpartiets Trond Giske forlenget levetid for FM-nettet.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (29/01/2019)
Lanserer folkefinansiert kvinnemagasin
I en tid der stadig flere magasiner legges ned, skal komiker Sigrid Bonde Tusvik og frilansjournalist Ida Eliassen-Coker lage et nytt magasin med feministisk innhold. Magasinet får navnet Altså, og skal lanseres i april. Magasinet har fått 200 000 kroner i støtte fra Fritt Ord, og målet er å kunne fullfinansiere magasinet gjennom såkalt folkefinansiering.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (28/01/2019)
Schibsted vil endre vedtektene for nytt selskap
I april skal Schibsted skille ut den internasjonale delen av rubrikkvirksomheten i et eget, børsnotert selskap. Schibsted skal beholde 65 % av aksjene, men vil selge 5 % hvis forholdene ligger til rette. 35 % skal deles ut til Schibsteds aksjonærer. Nå ønsker Schibsteds styre et unntak fra vedtektene som gir Tinius-stiftelsen negativ kontroll i det nye selskapet, slik den har i Schibsted. Målet er at det er styret som skal avgjøre salg av aksjer eller virksomheter i det nye selskapet.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV
LES MER OM DELINGEN AV SCHIBSTED HER (25/01/2019)
Netflix tatt opp i amerikansk filmforbund
Denne uken ble Netflix godkjent som medlem i det amerikanske filmforbundet (The Motion Picture Association of America/MPAA), hvor giganter som Disney, Paramount, Universal og Warner Bros hører hjemme. Samtidig kan strømmetjenesten feire ti Oscar-nominasjoner for filmen Roma. I Storbritannia har Netflix på fire år nesten firedoblet antallet abonnenter, og knuser dermed konkurrenten Amazon Prime.
LES MER HOS MPAA
LES MER HOS THE GUARDIAN (25/01/2019)
Store prisforskjeller i bokbransjen
Forskjellen på høyeste og laveste pris for Jojo Moyes’ nyeste bok, utgitt av Bastion forlag, er på over 200 kroner. Norli Libris satt ned prisen fra 379 til 129 kroner. Nå advarer folk fra bransjen om at prissenking på nye bøker kan redusere inntektene til samtlige aktører. Flere forlag, inkludert Bastion og Vigmostad & Bjørke, er ikke med i Forleggerforeningen, og trenger derfor ikke å forholde seg til fastprisprinsippet. Dersom også Stordalens Strawberry Publishing melder seg ut av Forleggerforeningen, kan bokavtalen til slutt uthules.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (25/01/2019)
Aftenposten satser på nettdokumentarer
Landets største avis, Aftenposten, har inngått samarbeid med dokumentarbyrået Paragon om fullfinansiering og publisering av seks enkeltstående dokumentarer. Aftenposten skal betale Paragon tilsvarende én arbeidsmåned per dokumentar. Den første dokumentaren, Dukkebarna, ble publisert før jul. Den var kun tilgjengelig for abonnenter, og er sett over 50 000 ganger. Den har i tillegg skaffet avisen 140 nye abonnenter.
LES MER HOS JOURNALISTEN (25/01/2019)
Mindre avisstoff om vanlige arbeidere
Medieforskerne Elisabeth Eide og Tine Figenschou har sett på hvordan arbeidslivet har vært dekket av norske aviser gjennom 20 år. Spesifikt har de tatt for seg artikler som handler om de to sektorene byggebransjen og omsorgsbransjen. Resultatene viser både at antall artikler om disse to sektorene er kraftig redusert siden 1990-tallet, og at ansatte «på gølvet» er mindre synlige enn før. Klassekampen har tidligere gjort en gjennomgang av innholdet i Aftenposten som viser lignende utvikling.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (24/01/2019)
Store bemanningskutt i Buzzfeed og Verizon
Nyhets- og underholdningsnettstedet BuzzFeed skal sparke inntil 200 ansatte på grunn av økonomiske vanskeligheter. Nettstedet sliter med å skaffe nok inntekter, i likhet med de tradisjonelle mediehusene. Det er nyhetsdelen av selskapet som rammes. Også Verizon, eier av Huffington Post og Yahoo, skal gjennom en stor kuttrunde. 800 ansatte står i fare for å miste jobben. Reuters Institutes spådom om en stor bølge av nedbemanning av journalister verden over i 2019 ser foreløpig ut til å stemme.
LES MER HOS THE GUARDIAN (24/01/2019)
NRK-serien «En sjøens helt» blir dyreste noensinne
Når Jon Michelets romanserie «En sjøens helt» blir TV-serie blir det NRKs dyreste TV-serie noensinne. Serien har fått budsjett på 150 millioner kroner, og første sesong vil bestå av åtte episoder. NRK tar halvparten av regningen, mens produksjonsselskapet Filmkameratene må stå for resten av finansieringen. Serien kommer først på skjermen i 2021 eller 2022.
LES MER HOS NRK (24/01/2019)