Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
Disney klar for å ta opp kampen mot Netflix
I dag overtar Disney formelt 21st Century Fox etter kjøpet fra Murdoch-familien som ble avtalt i 2018. Dermed har Disney skaffet seg enda mer innhold til sin nye strømmetjeneste Disney Plus, som skal ta opp kampen mot Netflix og Amazon. 21st Century Fox består blant annet av kjente film- og TV-studioer, National Geographic og det indiske TV-selskapet Star India. Strømmetjenesten Hulu følger også med på kjøpet.
LES MER HOS KAMPANJE
LES MER HOS GUARDIAN
LES MER HOS WIKIPEDIA (20/03/2019)
Økt press mot Facebook etter terrorangrep
Både politikere og næringslivsaktører går hardt ut mot Facebook etter terrorangrepet i New Zealand. De mener Facebook gjør for lite for å stoppe spredningen av hatbudskap på sin egen plattform. En rekke newzealandske selskaper har kuttet annonsering på Facebook etter at annonseforeningen ANZA oppfordret medlemmene om å revurdere bruken av reklamepenger. Ifølge Storbritannias innenriksminister, Sajid Javid, er det viktig at nettplattformene ikke gjør terroristenes arbeid for dem.
LES MER HOS JOURNALISTEN
LES MER HOS THE GUARDIAN (20/03/2019)
Instagram tester ut e‑handel
Facebook-eide Instagram vil gi brukerne sine muligheten til å kjøpe utvalgte produkter de får øye på i innlegg, og har innført en egen handleknapp. Dermed kan brukerne kjøpe produkter direkte i Instagram-appen. Tjenesten er foreløpig i teststadiet i USA, og inkluderer aktører som Nike, Dior og H&M.
LES MER HOS MEDIER24 (20/03/2019)
Polaris kjøper lokalt aviskonsern
Polaris Media blir største eier i det lokale aviskonsernet Trønder-Avisa. Trønder-Avisa består av de fem avisene Trønder-Avisa, Namdalsavisa, Steinkjer-Avisa, Inderøyningen og Snåsningen, sammen med distribusjonsselskapet Trønder-Distribusjon. Polaris har i mange år prøvd å kjøpe seg opp i konsernet, men de lokale eierne har ikke ønsket å selge. Kjøpet var nesten i havn også i fjor, helt til den eieren sa nei. En av grunnene var misnøye med aksjeprisen Polaris tilbød. Prisen i 2019 er langt høyere. Største eier i Polaris er Schibsted.
LES MER HOS JOURNALISTEN
LES MER HOS KAMPANJE (19/03/2019)
Storspredning av hat på Facebook
Videoen fra terrorangrepet i New Zealand ble forsøkt spredd 1,5 millioner ganger på Facebook i løpet av det første døgnet. Facebook fikk stanset 1,2 millioner av delingene. Spredning av lignende videoer har skjedd mange ganger før. Ifølge Petter Bae Brandtzæg ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO er tjenesten Facebook Live dypt problematisk. Han mener Facebook må legge inn en forsinkelsesmekanisme. Høyreekstreme støtteerklæringer har dukket opp på en rekke sosiale medier og nettforum i etterkant av angrepet.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (19/03/2019)
Get mener forbud mot spillreklame blir vanskelig å gjennomføre
Regjeringenes forslag om forbud mot spillreklame i TV-kanalene legger ansvar for håndheving av forbudet over på TV-distributører og bredbåndleverandører. Dette mener Get det er vanskelig for distributørene å gjennomføre. Spesielt gjelder det distribusjon av TV-tjenester via bredbånd, hvor distributørene aktivt må gå inn og sperre for tjenester som ikke overholdet forbudet.
LES MER HOS KAMPANJE (18/03/2019)
Egmont Publishing i motvind
Inntektene i Egmont Publishing Norge, som er Egmonts norske ukebladdivisjon, sank med 82 millioner i 2018. Overskuddet ble også redusert. Som resten av ukepressen strever Egmont Publishing med å skaffe nok digitale inntekter til å demme opp for fallet i salg av blader på papir. Divisjonen har gjennomført flere kuttrunder og erstattet fast ansatte med frilansere. Samtidig satses det på bloggnettverk og innholdsmarkedsføring.
LES MER HOS KAMPANJE
LES EGMONTS EGEN OMTALE (15/03/2019)
Slutt på gebyr for innkjøpsordningen
Kulturrådet har besluttet å fjerne gebyret småforlag og selvpubliserende forfattere har måttet betale for å få bøkene sine vurdert til innkjøpsordningen – støtteordningen for innkjøp av nyutgitte bøker til landets folkebibliotek. Tidligere har forlag måtte betale 10 000 kroner for en forhåndsvurdering. Kulturrådet har gjort flere presiseringer og endringer i ordningen. Bakgrunnen er en konflikt mellom Kulturrådet og forlaget Kalviknes, som ikke fikk tilbake sine 1480 utsendte bøker etter å ha blitt «nullet» av fagutvalget som vurderte kvaliteten.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (15/03/2019)
Tanum går ut av Coop
Bladcentralen overtar all bokdistribusjon til dagligvaregiganten Coop, og erstatter dermed Tanum. Sistnevnte har fått mye kritikk for å ha prioritert eierforlaget Cappelen Damms bøker i Coop-satsingen. Ifølge adm.dir. i Bladcentralen, Erik Thorhallsson, skal ingen forlag få større plass enn andre. Bladcentralen leverer bøker og blader til nærmere 5000 kiosker, bensinstasjoner og dagligvarebutikker i Norge.
LES MER HOS BOK365 (15/03/2019)
Godt 2018-resultat i TV 2
Det danske mediekonsernet Egmont har lagt fram 2018-resultater, og der inngår norske TV 2. TV 2‑konsernet har hatt et bra år i 2018, med en økning i omsetningen på 21 millioner. Overskuddet på driften økte enda mer. Ifølge TV 2 selv er det brukerinntektene som har bidratt til veksten. I 2019 vil TV 2 også få statsstøtte som allmennkringkaster på 135 millioner. Du finner tidligere års økonomitall for TV 2 – både som konsern og selskap – her hos medienorge.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV
LES MER HOS KAMPANJE (15/03/2019)
Regjeringen vil forby ulovlig spillreklame
Kulturdepartementet har sendt et forslag til endring av kringkastingsloven på høring. Målet med endringen er å få satt en stopper for pengespillreklame fra utlandet. Ifølge kulturministeren tar regjeringen pengespillproblemer på alvor. I tillegg til å forby TV-reklame for ulovlige pengespill, ønsker regjeringen også å innføre en varslingsordning på utenlandske spillsider. Alle som besøker nettsiden vil bli advart mot at de er i ferd med å bryte norsk lov. Høringsfristen for forslaget er i juni. Kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks Norge, Espen Skoland, mener lovforslaget er sensur. Både Discovery og og NENT har den siste tiden rigget til lobbykampanjer mot den nye loven.
LES MER HOS KAMPANJE
SE HØRINGSNOTATET HER (15/03/2019)
Facebook under etterforskning for datadeling
Facebook etterforskes av en amerikansk storjury for sin deling av brukerdata med en rekke teknologiselskaper. Amazon, Apple og Microsoft er blant selskapene som har inngått samarbeid med Facebook for å få tilgang til personlig informasjon om brukerne. Delingen av persondata fortsatte også etter at Facebook offisielt hevdet at den var stanset. I USA gjennomfører storjuryer undersøkelser for å se om det er grunnlag for å reise tiltale i straffesaker.
LES MER HOS THE GUARDIAN (14/03/2019)