Camilla Collett skriver seg slik rett inn i stemmerettsjubileet som feires i år. Hun var opptatt av kvinnefrigjøring, men hadde ikke noe ønske om selv å stå i bresjen for reformer. Hun skrev, på ulike vis, alltid om kvinnens stilling, og med respekten for kvinners tanke- og følelsesliv som det viktigste. Men med sitt forfatterskap og sine analyser av kvinnens plass i samfunnet, ble hun nettopp en særdeles viktig inspirasjon for senere reformer. For kvinnebevegelsens første fase, og for en yngre generasjon kvinner som kjempet for stemmerett.
Jeg har tidligere her på bloggen referert til Colletts egen 17. mai-tale fra 1877, Hvad rager det os, men vil her trekke frem to taler om Camilla Collett av kvinnesaksforkjemperen, politikeren og redaktøren Gina Krog.
Den ene, Det var aarhundreders taushet hun brøt, er fra avdukingen av Camilla Collett-statuen i Slottsparken i 1911. Om statuen uttaler hun enkelt om Colletts storhet på vegne av Norges kvinner:
Det er vort Eidsvoldsmonument.
Den andre talen, Camilla Collett, er et foredrag Krog reiste landet rundt med i flere år (utgitt i 1911); en beretning om hennes venn og heltinnes liv, kamp og arbeide. Hun tegner likevel ikke kun et glansbilde av Collett:
Folk sa, at Camilla Collett altid klaget. Nei ikke altid, men hvor hun kunde klage. Aldrig har jeg hørt noen kunne klage som hun, omkring det saare punkt kunde hun kredse og virre og flakse som en fuglemor over sit rede. Jeg tror nok Camilla Collett kan ha gjort en og anden uret, i anledning de forurettelser hun hadde lidt, der var misforstaaelser, som kunde været opklaret og utjevnet. Men hun lukket for det, hun veg bort, laaste sig inde i sin bitre krænkelse. Men i regelen og i større ting hadde hun ret, merkværdig ret, ofte har jeg erkjendt det jeg fra først av syntes var overdrivelse helt at stemme med de virkelige forhold. Og fra egen forurettelse steg det saa til klage over den uret og raahet som vistes andre kvinder. Og da var det som tid og rum ikke var til.
Men det er beundring og takknemlighet som preger talen, der hvert avsnitt på sitt vis setter to streker under Camilla Colletts posisjon som inspirator og igangsetter:
Mot en dunkel bakgrund stiger Camilla Colletts billed frem, naar vi ser os tilbake i tiden. — Ingen skikkelse betegner mer end hendes et skille mellem før og nu i vort land. […] Hun sa det ofte selv: Det maatte komme det jeg hadde at føre frem. Hadde ikke jeg været, saa var en anden kommet som den første, for nu var tiden der. Men vi sier, en lykke at hun var der, da tiden var der. For vel var den kommet til vort land, den mægtige kulturbølge, kvindebevægelsen, og en yngre slegt hadde optat arbeidet ogsaa uten hende, men at det har faat det indhold, den personlighetens glød og magt som den trods alt har, det skyldes først og fremst hende.