Politikeres bruk av Facebook, Twitter og andre nye plattformer har vært et mye omtalt tema i forkant av og under høstens valgkamp. Det har blitt kåret vinnere og tapere, med mer eller mindre kontroversielle kriterier. Tradisjonelle medier har kommentert hendelser i sosiale medier, og sosiale medier har reagert på hendelser som først rapporteres eller oppstår i tradisjonelle medier.
Sosiale medier er kanskje det mest tilgjengelige og brukte middelet for direkte kontakt mellom politiker og velger. Men hva skjer egentlig inne på Facebook og Twitter? Kristina Nilsen, analysesjef i Retriever, løfter frem sosiale medier som den nye valgstanden. Beate Nossum i First House hyller Twitter som valgkampens vaktbikkje. Vox Publica har tatt en prat med to forskere med sosiale medier som spesialfelt.
Flytter ikke stemmer
Eirik Vatnøy, stipendiat i retorikk og medievitenskap ved Universitetet i Bergen, forsker på Facebook og Twitter (og er ansvarlig for Valgbloggen på Vox Publica). Han har gjort intervjuer med brukere av disse tjenestene, og undersøker hva som skjer mellom velger og politiker på sosiale medier. Han fremhever at Facebook er et medium for mobilisering, ikke overbevisning eller overtalelse:
- Les også: Arbeiderpartiet på Facebook
– Først og fremst når man ut til sine egne. På Facebook finner man ikke mye retorikk som flytter stemmer fra ett parti til et annet. Hvis man sammenligner med for eksempel fjernsynsdebatter som inneholder veldig mye informasjon og lange argumentasjonsrekker, så er det veldig lite tekst på Facebook. Det blir ofte et bilde og tre linjer tekst. Dette flytter sjelden stemmer. Man får kommunisert direkte, men man får ikke sagt så veldig mye — det blir en annerledes form for kommunikasjon.
En annen grunn til at Facebook ikke egner seg for å flytte stemmer, er ifølge Vatnøy at for mye politisk innhold kan føre til at folk mister interessen, eller ikke deler budskapene:
– Man mister de store massene, det blir ikke interessant. Derfor er det neppe et forum for lange utgreiinger som kan flytte stemmer.
Deling skaper synlighet
Bente Kalsnes, stipendiat i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, forsker først og fremst på politiske partiers bruk av internett, sosiale medier inkludert. Hun løfter deling frem som en viktig faktor:
– Deling skaper større synlighet. Det gjør at partiene kan nå forbi sine egne sympatisører, eller fans. Man kan nå vennene til partiets venner.
Hun har nylig lagt ut en oversikt over partienes mest delte innlegg på Facebook fra 9. august til 4. september. Her troner Jens Stoltenbergs taxi-video øverst, etterfulgt av forskjellige lenker, statusoppdateringer og bilder med tilhørende kommentarer partiene og partilederne har delt med sine følgere.
Kalsnes fremhever at den vanligste måten å kommunisere med sine venner eller følgere på, er å dele et bilde med kort tekst, eller korte tekstoppdateringer. Fremskrittspartiet derimot, skiller seg noe ut her:
– Fremskrittspartiet deler veldig mange lenker til nyhetsartikler, og bruker mer tekst enn de andre partiene, som bruker flere bilder. Siv Jensen skriver rett og slett lengre.
Stort antall visninger
Kalsnes påpeker at mesteparten av innholdet i topp-10-listen, kanskje med unntak av Taxi Stoltenberg, er politisk, ikke personlig:
– Personlige bilder blir ikke mest delt — det er tradisjonelt politisk innhold som blir spredt mest.
Enkelte av innleggene er nesten oppe i en million visninger ‑Bente Kalsnes
I tillegg løfter hun fram at enkelte av de mest delte innleggene på Facebook faktisk kan konkurrere med tradisjonelle medier når det kommer til antall mennesker som får sett budskapene:
– Enkelte av innleggene vi har undersøkt får flere visninger til sammen enn artikler på Aftenposten og VG. Noen er nesten oppe i én million visninger.
Trend: Samspill mellom tradisjonelle og nye medier
Kalsnes mener samspillet mellom tradisjonelle og nye medier er den tydeligste trenden i 2013. De tradisjonelle mediene promoterer sine saker på sosiale medier. Partiene bruker sosiale medier for å få oppmerksomhet, slik at de kan komme til orde der, og deretter vil politikerne reklamere for sin egen opptreden i tradisjonelle medier via sosiale medier i etterkant. Aviser som Aftenposten har egne spalter på nett som viser artikler som er mest delt. Dette er også med på å synliggjøre den sosiale dynamikken rundt journalistikken, hevder Kalsnes.
I tillegg peker Kalsnes på at Twitter og Facebook brukes svært ulikt:
– Partiene er veldig oppmerksomme på at man ikke når folk flest på Twitter. Der er det mest journalister, kommunikasjonsfolk, politiske aktører, organisasjoner og akademikere.
Twitter er med andre ord befolket av en rekke meningsbærere som også er nyttige for partiene dersom de vil komme til orde i tradisjonelle medier. Kalsnes fremhever at kun 21 prosent av befolkningen har sin egen Twitter-profil. Vil politikerne i kontakt med folket, må de benytte seg av Facebook:
– 75 prosent av befolkningen har en Facebook-profil. Det er her man kan nå de store mengdene.
Tett knyttet til identitet
Eirik Vatnøy nevner identitet som et nøkkelord for hva som kjennetegner folks bruk av sosiale medier:
– Facebook knytter retorikk og politikk opp mot identitet. Som menneske identifiserer man seg med noen, og det man velger å dele og det man liker på sosiale medier signaliserer noe ut mot verden — det er identitetsskapende.
Sentralt for dette er poenget om at brukerne på Facebook selv er avsendere, sier Vatnøy. Dermed kan en stille seg spørsmålet om hvem man ønsker å være, og hvordan man ønsker å fremstå i sosiale medier. Det har konsekvenser for hva en velger å like, og hva en velger å spre videre:
– Noen vil gjerne vise hvor de ligger i landskapet politisk, andre vil slett ikke vise hvor de ligger.
Aktivisme i endring
Før hadde man ropert og plakat — nå har man “likes” ‑Eirik Vatnøy.
Vatnøy trekker frem et illustrerende eksempel på dette fra egen forskning. Førstegangsvelgere knytter seg ofte til og markerer seg i forbindelse med politiske saker i sosiale medier, men er mer nølende når det kommer til partipolitikk:
– Førstegangsvelgere kan signalisere at de liker miljøkamp, men er mer nølende partipolitisk. Det sier noe om deres forhold til både politiske saker og partipolitikk. En kan si at politisk aktivitet og bevissthet er høyere enn man tror blant ungdom, bare ikke nødvendigvis partipolitisk.
Disse strømningene blant unge kan delvis forklares gjennom endringer i hvordan man signaliserer politisk aktivisme, hevder Vatnøy:
– For to generasjoner siden hadde folk ropert og plakat, for en generasjon siden gikk man rundt med buttons, og de som vokser opp nå bruker “likes” for å markere seg.
– Gutteaktig Jens, avslappet Jensen
Vatnøy trekker også frem at sosiale medier er en god mulighet for politikere til å vise en litt annen side enn den man vanligvis ser i offentligheten:
Vi får se en litt mer nerdete og gutteaktig Stoltenberg ‑Eirik Vatnøy
– Stoltenberg var jo før kjent som en syklende, fjellgående friskus. Men i løpet av denne valgkampen har vi fått se en litt annen side av ham via sosiale medier. En litt mer nerdete og gutteaktig Stoltenberg, som spiller dataspill på Statsministerens kontor, for eksempel.
Han hevder at det å vise slike nye sider kan være med på å appellere litt til andre typer velgere:
– Siv Jensen viser på Facebook ofte en mykere side enn den hun har i offentligheten. For eksempel kan vi få se henne på hytta i Oslofjorden.
Å vise slike sider kan også muligens være med på å endre noen oppfatninger om politikerne:
– Dette er nok veldig positivt for politikerne. Jeg er mer usikker på hvor gunstig det er for velgerne.