En dag i 2009 solgte omtrent 7000 mennesker sjelen sin til et britisk firma. De fleste av dem var overhodet ikke klar over hva de gjorde. Spillforretningen Gamestation tilrøvet seg sjelene ved å inkludere følgende setning i sine retningslinjer for bruk: «Ved å bestille noe fra denne nettsiden, godtar du at du gir oss en ikke-overførbar mulighet til å kreve inn, for nå og all tid: din udødelige sjel». Datoen for sjelinnhøstingen var 1. april, og det hele var naturligvis en spøk. Samtidig peker dette stuntet mot en helt annen faktor: Bare 12 prosent av brukerne dagen leste faktisk brukerbetingelsene, og kunne avsløre spøken. For disse slutter historien lykkelig – de ble tildelt gavekort for å ha oppdaget de ondsinnede planene. Men det forandrer ikke det faktum at 78% slett ikke leste bruksbetingelsene. Og de mistet sjelen sin. I hvert fall for en liten stund.
Ingenting er gratis
LinkedIn kan gjøre hva de vil, når de vil, med informasjonen din
I filmen «Terms and conditions may apply», som ble vist på Bergen Internasjonale Filmfestival i år, er et av hovedargumentene at vi som for forbrukere og borgere er for naive i møtet med Facebook og Google. Selv om noe er gratis, betyr det ikke at disse firmaene er spesielt snille, eller alltid vil vårt beste. De bærer ikke det samme moralske ansvaret staten ofte gjør når den tilbyr gratistjenester. Dette er forretninger. Ingenting er gratis – og dersom du får noe fra firmaene — vil de garantert ha noe tilbake for det. LinkedIn, for eksempel ønsker seg:
… a nonexclusive, irrevocable, worldwide, perpetual, unlimited, assignable, sublicenseable, fully paid up and royalty-free right to us to copy, prepare derivative works of, improve, distribute, publish, remove, retain, add, process, analyze, use and commercialize, in any way now known or in the future discovered, any information you provide, directly or indirectly to LinkedIn, (…) without any further consent, notice and/or compensation to you or to any third parties. Any information you submit to us is at your own risk of loss. (Min egen utheving)
Kort sagt: LinkedIn kan gjøre hva de vil, når de vil med informasjonen din. Slike eller lignende avtaler har også firmaer som Facebook, Snapchat, Tinder og Instagram. Dersom du bruker noen av disse tjenestene, har du allerede sagt ja til en hel rekke villkår, og sagt fra deg en hel del rettigheter via lange kontrakter. Sannsynligheten er stor for at du ikke har lest disse kontraktene. Brukeravtaler som den vist over virker ikke spesielt sympatiske. Plutselig ble det ikke så fristende å bruke LinkedIn til noe som helst. Disse selskapene tar ikke sjelen din. Men du ender opp med å gi fra deg en hel del andre ting i det øyeblikket du laster ned appen, lager deg en konto, eller begynner å bruke programmet.
Delt ansvar
Man må beregne 180 timer per år for å lese alle kontraktene vi signerer
Det er vår egen feil at vi ikke leser kontrakter vi sier ja til. Men firmaene det er snakk om gjør ikke saken bedre. De har gjort det lettest mulig for oss å si ja uten å forstå. Dersom man ønsker å sette seg inn i konsekvensene av sine egne handlinger, må man både ha veldig god tid, og høyere utdannelse. I «Terms and conditions may apply» får vi vite at en må sette av 180 timer per år, eller en hel måned med arbeid, dersom en skulle lese alle dokumentene vi sier ja til. Nylig slo en studie fast at Googles brukerbetingelser (EULA) er like vanskelige å lese som det episke diktet «Beowulf», når det kommer til bruk av vanskelige ord og generell setningsoppbygging. Videre hevder forskerne i studien at kun en liten del av de som leser betingelsene, faktisk vil klare å forstå dem – på grunn av svært komplisert juridisk og teknisk språk. Med tanke på Googles posisjon og funksjon i samfunnet, begynner dette å ligne på et problem som angår om ikke alle, så i hvert fall svært mange.
Er det egentlig så farlig?
I “Terms and conditions may apply” argumenterer filmskaperene overbevisende for at innsamlingen og systematiseringen av detaljerte persondata er uheldig. Ikke minst på grunn av konsekvensene av at firmaene selger denne informasjonen videre til andre. I 2008 fikk en rekke amerikanske bankkunder kredittgrensen sin redusert betraktelig. En av disse var en forretningsmann, som fikk trøbbel med å betale for hotelloppholdet sitt. Kredittkortfirmaet oppga hans handlehistorikk som grunn for reduksjonen. Han hadde nemlig handlet på en butikk (Wal-Mart) hvor mange av de andre kundene hadde dårlig betalingsevne. I Nederland solgte et GPS-firma informasjon om sine brukere til myndighetene, som deretter satte opp fartsmålinger langs strekningene hvor bilistene kjørte raskest.
Verdt å protestere mot
Noen av disse eksemplene virker kanskje virkelighetsfjerne i en norsk kontekst. Men mye av den samme informasjonen samles inn fra norske brukere. Her er det utvilsomt et poeng i å være på vakt. Og det er garantert verdt å undersøke hva man faktisk har gitt ulike applikasjoner tilgang til — og vurdere om man virkelig trenger programmet. Det burde også være et poeng i å si fra. Dersom firmaene taper inntektskilden sin – altså brukere – kan det jo godt tenkes at de endrer praksis. Kravet om klarspråk i statlig kommunikasjon og formidling bør også gjelde for private aktører. Det er ikke så mye forlangt å ønske seg disse dokumentene i en språkdrakt folk faktisk kan forstå. Sist men ikke minst burde vi være årvåkne ovenfor nye regler og lover som tillater utvidet sanking, lagring og bruk av personlige data.