Jeg pleier ikke å ha problemer med nattesøvnen, men når jeg er i sluttspurten med valgomatjobbingen foran et valg, merker jeg at tankene surrer omkring valgomaten også når hjernen egentlig skal være koblet av. Det er nemlig krevende å lage en treffsikker valgomat. Og vi som lager dem, har et stort ansvar. Vi kan påvirke folks stemmegivning. Det påfører jobben en ekstra dimensjon.
I Aftenposten har jeg stått for innholdet, mens svært dyktige datakyndige utviklere står for den grafiske utformingen og den matematiske kodingen som bidrar til at valgomaten blir så treffsikker som mulig.
Same procedure as every year?
Når vi i Aftenposten går i gang med valgomatjobbingen, drøfter vi først om vi skal legge den opp etter samme lest som forrige gang. I år vurderte vi å presentere alle spørsmålene først og deretter la velgerne plukke ut et knippe temaer som er viktig for dem. I så fall måtte vi ha gruppert alle spørsmålene ut i fra tema. Bakgrunnen for denne vurderingen var at vi vet det tar lang tid både å svare på spørsmålene og deretter vekte hvert eneste ut i fra hvor viktig det er for dem. Hvor seriøst tar folk da vektingen?
Vi utarbeidet et nytt digitalt verktøy i 2015, og det gjorde det litt vanskelig å legge om. Dessuten fant vi en ny og raskere måte å få leserne til å vekte hvert spørsmål på. Derfor valgte vi å lage valgomaten etter samme lest som ved forrige valg.
Mange vil kanskje ikke tro det, men jeg kikket faktisk ikke på spørsmålene hverken fra 2013 eller fra 2015 da jeg skulle lage årets variant. Det er mange grunner til at det er lurt å begynne med blanke ark.
Stridsspørsmålene fra forrige stortingsvalg er andre enn dagens. Bruk av oljepenger, kutt i fedrekvote, fjerning av arveavgift og karakterer i barneskolen var aktuelle spørsmål før forrige stortingsvalg. Nå står både ulv, jernbanereform og arbeidsmiljølov høyere på dagsordenen.
Partier som blir stadig mer like
Det første jeg gjør når jeg skal lage en valgomat, er å lete etter særstandpunkter for hvert av partiene som skal med. Et særstandpunkt er for eksempel Frps forslag om å avvikle Vinmonopolet. Ingen andre partier er enig i det.
Utgangspunktet er altså ikke å lage noen meningsmåling om et bestemt antall saker fra flest mulig temaer. Det er å finne saker som skiller partier, og ikke minst standpunkter som splitter partier som er enig om mye. Og dem er det mange av.
Det er bevisst ingen spørsmål hverken om hvilken statsminister man vil ha, eller hva man stemte sist
Når ni partier skal med i en valgomat, og flere av dem har nærmet seg hverandre, kan det være vanskelig å plukke ut de rette spørsmålene. Etter forrige valg har SV og Rødt nærmet seg hverandre — og det samme faktisk kan sies om både SV og MDG, Ap og Høyre, KrF og Sp og Venstre og Høyre, Høyre og Frp og ikke minst Ap og Sp. Da blir det vanskelig å plukke ut de rette spørsmålene. De siste fire årene har f.eks. SV og til dels Venstre nærmest seg MDG i synet på utfasing av oljenæringen. «Alle» stortingspartiene vil skyte mer ulv – men unntak av MDG, SV og Venstre, og både Ap og KrF er nå blitt enig med Sp og SV om at de er imot å slå kommuner sammen med tvang.
Geografi og verdisyn forkludrer
Det gjør ikke arbeidet med valgomaten lettere at en del av de virkelig store stridsspørsmålene partiene imellom også preget av intern uenighet, både knyttet til verdisyn og til geografi. Det er delte meninger om eggdonasjon i Høyre, om ulv i Ap, og om politireformen og om differensiert barnetrygd i flere partier. Hvor treffsikre er da slike temaer i en valgomat? Det er det sikkert delte meninger om.
Valgomater: Automatisert valghjelp
- Flere medier tilbyr valgomater i valgkampen.
- I en serie artikler setter Vox Publica søkelys på valgomatene.
- VG: Derfor lagde vi en superenkel valgomat i VG
- NRK: NRKs valgomat – norske konfliktaksar og læring undervegs
- Sveinung Arnesen: Valgomatenes forvridde virkelighet
Etter å ha satt opp nok spørsmål til å skille partiene – og forsøkt å kode dem med hvor viktige de er for de ulike partiene, tar jeg en runde med godt informerte allroundere i alle partiene. Jeg sjekker om de mener min utfylling er korrekt for deres parti. Jeg lytter og endrer ofte noe etter en slik gjennomgang, men følger ikke det partiene sier i ett og alt, spesielt ikke om vekting. Det er ikke alle som vil innrømme at en sak er lite viktig.
Ønsker ikke å lede velgerne
Aftenpostens valgomat gjør ikke noe forsøk på å lede velgerne til «deres» parti. Det er bevisst ingen spørsmål hverken om hvilken statsminister man vil ha, eller hva man stemte sist.
Å se hvilke partier man står nærmest underveis, kan også være ledende. Derfor har vi valgt å la være å vise frem det. I tidligere år har vi noen ganger vist noen søyler som går opp og ned etter hvert som man svarer, men da uten å avdekke hvilket parti som representerer de ulike søylene. Men noen tok valgomaten så mange ganger at de oppdaget det.
Aftenpostens utgangspunkt er at valgomaten skal fortelle velgerne hvilket parti de er mest enig med når de tar stilling til et knippe aktuelle problemstillinger. De bør helst være lett å ta stilling til. For noen kan resultatet bli feil sammenlignet med hvem de trodde de var mest enig med – eller sammenlignet med hvem de kan tenke seg å stemme på.
En valgomat er et puslespill av påstander og kompliserte utregninger. Men partivalg er ofte et resultat av følelser, både for enkeltsaker og personer. Og sist, men ikke minst: Partivalg tas også med bakgrunn i aversjoner og antipatier som overskygger mye annet – enten de er mot bønder, fagforeningsmakt, kristendom og moral eller naturvernere.
Målgrupper og redaksjonelle mål
Bakgrunnen for at Aftenposten lager en valgomat, er selvsagt at vi tror den kan være til nytte for leserne i en valgkamp som kan være uoversiktlig og kaotisk. Valgomaten skal jo, sammen med resten av vår journalistikk, sette våre lesere i stand til å ta et best mulig informert valg i stemmelokalet. Siden vi ofte hører at resultatet i valgomaten har stor påvirkningskraft, påligger det oss derfor et stort ansvar for å gjøre den så reell og korrekt som mulig.
Hensikten er at de som har tatt den, skal bli litt mer opplyst om hva partiene står for. Derfor viser vi dem i år hva de har svart og hvordan det samsvarer med det alle de ni partiene mener.
Målgruppen er i utgangspunktet alle velgere. Men Aftenposten er et abonnementsprodukt, og våre betalende abonnenter skal få det mest omfattende tilbudet og alt vi produserer.
Å lage en kvalitetssikret og best mulig valgomat er også et veldig tid- og ressurskrevende arbeid. Det er også et argument for å legge valgomaten bak betalingsmuren. Et dilemma med å legge den bak mur, er at den vil nå ut til færre, ikke minst til færre unge velgere. Vårt ønske er at flere vil betale for kvalitetsjournalistikk. Kanskje valgomaten kan være en inngangsport for unge lesere. I tilfelle yngre eller eldre velgere lurer på om vi lagrer den enkeltes svar fra valgomaten og bruker det for å kartlegge abonnentene, kan jeg forsikre alle om at det gjør vi ikke.