Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
Apple vil ha slutt på Facebook-sporing
Facebook har kunnet registrere alle nettsider man har vært på dersom nettsiden har benyttet seg av Facebooks like- eller deleknapp, uavhengig om man har trykket på knappen eller ikke. Slik kjennskap til brukeres netthistorikk er gull verdt for annonsørene. Nå vil Apple ta grep, og lanserer et antisporingssystem i den nye utgaven av Safari. Det tar form som et popup-vindu som gir brukerene mulighet til å nekte Facebook å benytte cookies og samle inn andre typer nettsidedata når man surfer på nettet.
LES MER HOS THE VERGE (06/06/2018)
Facebook delte data med kinesiske selskaper
Det kinesiske teknologiselskapet Huawei er blant de 60 selskapene Facebook har delt brukerdata med det siste tiåret. Det vekker oppsikt ettersom Huawei er ansett som en sikkerhetstrussel av den amerikanske etterretningstjenesten på grunn av selskapets tette bånd til kinesiske myndigheter. Facebook skal også ha delt data med ytterligere tre andre kinesiske selskaper. Facebook skal ha planer om å avslutte samarbeidet med Huawei denne uken.
LES MER HOS THE NEW YORK TIMES (06/06/2018)
Fox får kjøpe Sky
Britiske myndigheter har brukt lang tid på å vurdere om mediemogulen Rupert Murdochs selskap 21st Century Fox skal få kontroll over det britiske TV-selskapet Sky. Nå har myndighetene gitt grønt lys for kjøpet, på betingelse av at nyhetskanalen Sky News blir solgt. Bakgrunnen for beslutningen er Murdochs store politiske innflytelse i Storbritannia gjennom avisene han eier. Samtidig ønsker Murdoch å selge 21st Century Fox til Disney, mens Comcast – kabelkjempen som eier det amerikanske TV-nettverket NBC og Universal Studios – har lagt inn konkurrerende bud både på 21st Century Fox og på Sky.
LES MER HOS GUARDIAN
LES MER HOS THE VARIETY (06/06/2018)
Bodø Nu ekspanderer med ny nettavis i Mosjøen
Bodø Nu lanserer ny avis i Mosjøen, som skal dekke Vefsn og tre nabokommuner. Avisen får navnet Vefsn No, og blir søsteravis av Bodø Nu og Rana No. Redaktør blir Pål Leknes Hanssen, som fra tidligere har lang erfaring fra avisen Helgelendingen.
LES MER HOS MEDIER24 (06/06/2018)
Unge og høytlønnede er mest digitale
Ifølge den årlige undersøkelsen «IT i praksis» er det de unge og høytlønnede som er mest digitale. Unge nordmenn med høy inntekt og utdannelse er generelt mest fornøyd med det offentliges digitale tilbud. 28 prosent av de spurte har derimot ikke kommunisert med det offentlige digitalt, og det er særlig nordmenn over 60 år som i liten grad kommuniserer digitalt. Ifølge statsminister Erna Solberg kommer digitaliseringen til å være krevende for samfunnet og en rekke enkeltmennesker. Undersøkelsen er et samarbeid mellom IKT-Norge, Rambøll og Visma.
LES MER HOS DIGI (05/06/2018)
Discovery kaprer rettigheter til ledende golfturnering
Discovery-konsernet har kjøpt rettighetene til verdens ledende profesjonelle golfturnering, PGA Tour, for 2 milliarder dollar. Rettighetene gjelder alle plattformer i en periode på 12 år, i hele verden utenom USA, og inkluderer visning i Norge. Discovery og PGA Tours skal også samarbeide om en egen strømmetjeneste hvor turneringene skal vises. Discovery sitter fra før med de europeiske rettighetene til sommer- og vinter-OL i 2018–2024.
LES MER HOS KAMPANJE
LES MER HOS BROADCASTING & CABLE (05/06/2018)
Skavlan går til TV 2
Etter 20 år hos NRK, tar Fredrik Skavlan med seg talkshowet sitt til TV 2 etter at sistnevnte la inn høyest bud. Programmet skal sendes lineært på TV 2s hovedkanal fredager, men blir også en viktig del av TV 2 Sumos digitale innholdssatsing, ifølge kanaldirektør Trygve Rønningen. TV 2 har store ambisjoner om å utvikle og utvide Skavlan-universet digitalt.
LES MER HOS VG (05/06/2018)
Ny Facebook-avsløring: Delte persondata med 60 selskaper
Mer enn 60 utviklerselskaper, deriblant Apple, Microsoft og Samsung, har hatt tilgang til personopplysningene til flere millioner Facebook-brukere og deres venner, etter å ha inngått datadelingsavtaler med Facebook i løpet av det siste tiåret. Det avslører The New York Times. Enkelte av selskapene har hatt tilgang til sivilstatus, religiøst og politisk ståsted samt deltakelse på arrangementer. Facebook hevder datadelingen er i tråd med deres avtale med USAs Federal Trade Commission (FTC) og løftene til brukerne. I tiden etter Cambridge Analytica-skandalen har Facebook-sjef Mark Zuckerberg innført forbud mot at utviklere kan samle inn informasjon om brukernes venner, men har unngått å nevne fritaket for selskaper som lager mobiler, nettbrett og annen maskinvare.
LES MER HOS NRK (04/06/2018)
TV 2 og Canal Digital midlertidig enige
TV 2 og Canal Digital har forhandlet om en ny avtale for distribusjon av TV 2s kanaler. Mens TV 2 ønsker seg bedre betaling fra Canal Digital – med henvisning til at andre TV-distributører betaler mer – ønsker Canal Digital seg mer råderett over innholdet digitalt. Det kan virke som Canal Digital ser for seg en rolle à la Netflix, hvor distributøren står fritt til å hente fram anbefalt innhold, vise deg hva du har sett på tidligere osv. Dette motsetter TV 2 seg på det sterkeste. De to aktørene har kommet til en midlertidig avtale, men skal bruke lengre tid på de vanskeligste spørsmålene.
LES MER HOS MEDIER24
LES MER HOS KAMPANJE (04/06/2018)
Amedia og Polaris Media blir medeiere i Faktisk
Aviskonsernene Amedia og Polaris Media går inn på eiersiden i faktasjekktjenesten Faktisk sammen med oppretterne VG, Dagbladet, NRK og TV 2. Dermed får Faktisk ytterligere to millioner kroner i årlig drift. Ifølge styreleder Helje Solberg er tjenesten nå økonomisk sikret frem til år 2020.
LES MER HOS JOURNALISTEN (04/06/2018)
Discoverys TV-kanaler økte med 24 prosent
Discoverys TV-kanaler i Norge kapret seere og økte den samlede markedsandelen fra 17 til 21 prosent i perioden januar-mai i år. Både OL og Eliteserien ga klart økte seertall. I samme periode gikk NRKs andel tilbake fra 43 til 37 prosent. Markedsandeler beregnes av den totale seertiden i perioden. I 2018 inkluderer seertallene også nett-TV på alle plattformer.
LES MER HOS MEDIER24 (01/06/2018)
60 har måttet gå i Discovery Norge
I siste nedbemanningsrunde i mai , mistet ti personer jobben i Discovery Networks Norway – selskapet som driver TVNorge med søsterkanaler. Den norske delen av Discovery har kuttet rundt 60 stillinger siden 2016, har Kampanje regnet seg fram til. De fleste kuttene har skjedd innenfor lineær-TV-delen. Tillitsvalgt er bekymret for at nedbemanningen vil fortsette.
LES MER HOS KAMPANJE (01/06/2018)
30 millioner til “Bokåret 2019”
Kulturministeren har bevilget 30 millioner til markeringen av 500-årsjubileet for den første norske trykte boken. Pengene skal forvaltes av Nasjonalbiblioteket, og jubileet skal blant annet markeres gjennom arrangementer i regi av bibliotekene. Folkebibliotekene kan søke om støtte til «500 arrangementer i 500 biblioteker» for å fremme leselyst.
LES MER HOS BOK365
LES MER HOS NASJONALBIBLIOTEKET (30/05/2018)