Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
TVNorge-eier vurderer å flytte kanalene til Tyskland
På grunn av usikkerheten i Storbritannia vurderer Discovery å flytte sine TV-kanaler til Tyskland. Konsernet har søkt om lisenser for 19 kanaler, inkludert Fem, Max og Vox. Inntektene fra reklame for spillselskapene er viktige for å kunne opprettholde produksjonen av TV-serier og underholdningsprogrammer, ifølge kommunikasjonsdirektør Espen Skoland. Dersom Discovery og Nent Group mister inntektene fra spillreklamen, vil om lag 180 millioner kroner gå tapt.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (06/02/2019)
Hard brexit kan gi spillreklameforbud
Dersom Storbritannia står uten en avtale med EU om brexit i slutten av mars, kan det bli slutt på all pengespillreklame på TV3 og de andre kanalene som sender fra London. Uansett brexit-utfall skal Kulturdepartementet lansere et nytt forslag om lovforbud mot spillreklame fra kanaler utenfor Norge. Ifølge departementet gir nemlig det reviderte AMT-direktivet et handlingsrom til å sette i gang tiltak mot spillreklame – selv om sendingene kommer fra et annet EØS-land. Selv om resten av mediefeltet trolig blir lite berørt av brexit, kan det hende at strømmetjenestene Viaplay og HBO Nordic ikke lenger blir tilgjengelige fra England.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (06/02/2019)
Svikt i troverdighet når nyhetsvideoer presenteres på Facebook
NRK Hordaland-journalist Stine Mari Velsvik har i en masteroppgave ved Høgskulen i Volda forsket på hva som skjer med nyhetsvideoer når de tilpasses publisering på sosiale medier. Hun fant blant annet at flere TV-reportasjer fra Dagsrevyen hadde både slurvefeil og unøyaktigheter etter at de ble klippet om for Facebook. Ønsket om flest mulig likes, delinger og kommentarer kan gå på bekostning av mediehusets troverdighet og pålitelighet.
LES MER HOS JOURNALISTEN (06/02/2019)
Youtube Kids lansert i Norge
Youtube er svært populært blant norske barn og tenåringer. Nå er appen Youtube Kids lansert i 53 land, inkludert Norge. Appen er beregnet på barn mellom tre og tolv år, og skal tilby en tryggere strømmetjeneste for barn. Den vanlige versjonen av Youtube har aldersgrense på 13 år, men har likevel vært brukt av yngre barn.
LES MER HOS KAMPANJE (05/02/2019)
Facebook innrømmer svindel av barn
I perioden 2010 til 2014 lurte Facebook barn til å kjøpe tjenester inni gratisspill uten å trenge foreldrenes samtykke. Det kommer frem av frigitte rettsdokumenter. Internt omtalte Facebook praksisen som ‘friendly fraud’. Eksterne spillutviklere og Facebook-ansatte slo alarm i 2011, men retningslinjene ble først endret i 2016. Amerikanske politikere krever nå svar fra Mark Zuckerberg.
LES MER HOS HELT DIGITAL (01/02/2019)
Jevn kjønnsbalanse i norsk filmbransje i 2018
I fjor var det like mange kvinner som menn som fikk tilskudd av Norsk filminstitutt (NFI) til å lage film. Kvinner utgjorde 52,5 prosent av hovedrollene i spillefilmer, en klar økning fra 2017. Kvinneandelen i nøkkelposisjoner innen dokumentarfilm sank derimot fra 35 prosent i 2017 til 22 prosent i fjor. NFI har som mål å oppnå en lik fordeling mellom kvinner og menn som mottar tilskudd innen 2020.
LES MER HOS RUSHPRINT
SE TALLENE HOS NFI (01/02/2019)