Bergen internasjonale litteraturfestival, 7. februar 2020
Hvorfor var det så vanskelig å komme til orde? Den rådende modellen for politisk kommunikasjon la til rette for rådslaging med sikte på enighet om det felles beste. Den som skulle bidra til slikt, måtte være i stand til å gjøre seg opp en egen mening, fritt og selvstendig. Betingelsen var at han praktisk og materielt sett sto på egne bein. De som var avhengige av sine foresatte – og det var de fleste – hadde ikke noe de skulle sagt. Av hensyn til fornuften ble offentlige samtalen reservert for noen ganske få. Men den ikke spesielt fornuftig av den grunn.
I våre dager, fra demokratisk synspunkt, er det nokså opplagt at flest mulig må få komme til orde. I dette er det en menneskelig anerkjennelse som alle fortjener. Mest nytte er det jo også i offentlig ordskifte dersom motstridende interesser blir fremmet, og dersom mange forskjellige erfaringer kan deles og mange meninger brytes. Ytringsfrihet er en betingelse for at dette skal skje, men det er ikke nok. At alle etter loven kan si hva de mener, betyr ikke uten videre at de er i stand til å gjøre det – og slett ikke at de blir hørt, om de skulle prøve seg, eller at de blir akseptert og tatt på alvor. Erobringen av politiske rettigheter – ytringsfrihet, stemmerett – er lite verdt om den ikke blir fulgt opp med utvikling av slikt «retorisk medborgerskap» som viser seg i evne til å gjøre seg gjeldende som myndig samtalepartner og med egen stemme.
Det er dette jeg har satt meg fore å undersøke i denne boka: Politisk kultur sett som fordeling av retorisk makt og avmakt. Hvem har ført ordet, hvem er blitt holdt utenfor? Hvordan har noen kunnet få et slikt kulturelt overtak at andre er blitt spake og tause? Hva ville det si, med tanke på selvfølelse og selvrespekt, å ikke kunne ha en stemme? Framfor alt dreier det seg her om hvordan beboerne av «de stummes leir», for å si det med Camilla Collett, – hvordan de, den ene flokken etter den andre – bøndene, husmennene, arbeiderne, kvinnene – hvordan de har rettet seg opp og krevd å få komme til orde. Hvor høy var terskelen for dem som følte seg ubetydelige og små? Hva skulle til for å sette seg i respekt? Hvordan få selvtillit og mot på å stå fram?
Embetseliten, som først kom til orde, dominerte det politiske livet nokså suverent, og den gjorde det med en retorisk overlegenhet som fikk andre til å føle seg små. De dannedes arroganse virket lenge, i kombinasjon med mindreverdighetsfølelsen hos allmuen, til at det frie ordet i praksis var et privilegium for de få. Slik måtte det være, het det den gang, om friheten skulle åpne for sannhet og rett. Avgjørende var ikke hva de fleste mente, men hva de beste mente, dvs. de mest solide og selvstendige, i praksis de mest velstående og best utdannede. Om allmuen forholdt seg passiv og taus, var det til egen fordel, for den kunne ikke vite sitt eget beste. Lenge lot den seg også innbille dette. Den stolte på sine foresatte og tvilte på seg selv – som mindreårige overfor sine foreldre – og turte sjelden eller aldri heve stemmen for å si noe på egne vegne.
Forsøk på å rokke ved dette dominansforholdet er en hovedlinje i historien som blir fortalt i denne boken. Å mobilisere til en selvstendig bondepolitikk var å gjøre et første framstøt. Men dette var ikke mulig uten tilsvarende framstøt på andre hold. Haugianernes vekkelse hevdet vanlige menneskers rett til å forkynne Guds ord, på linje med prestene, ja i opposisjon til dem. Ærefrykten for autoritetene ble svekket på denne måten, troen på egne evner ble styrket. Kampen for landsmålet skulle sette småfolket i stand til å uttrykke seg med et språk det behersket, uten å skamme seg. I slike og andre former kom det på plass noen førpolitiske forutsetninger for seinere folkelig opposisjonspolitikk. I alle tilfeller dreide det seg om å overbevise vanlige mennesker om at de hadde noe de skulle sagt, de også.
Historien som framstilles i denne boken begynner i 1814. Da fikk selveiende bønder stemmerett – men ikke dermed kapasitet til å gjøre seg gjeldende i det politiske ordskiftet. I fortsettelsen dreier det seg, fra denne siden sett, om opparbeiding av retorisk handlekraft. I dag heter det «empowerment», altså egenkraftmobilisering. Denne historien kulminerte i 1884, da embetsregimet endelig ble nedkjempet. I samme historiske stund kom nye politiske konfliktlinjer til syne. Norsk Kvindesagsforening ble stiftet nå (1884), og deretter Kvindestemmeretsforeningen (1885). Slutten på historien som fortelles her, er slik sett opptakten til nye historier.
Kvinner, som til nå ideelt sett hadde hørt privatlivet til, begynte mot slutten av det 19. århundret å reise krav om deltakelse i politikk og annen offentlig virksomhet. Selv om de dermed satte sin kvinnelighet på spill, var det enkelte som begynte å ta seg til rette med egne, bestemte meninger og med selvstendige opptredener både i skrift og tale. Historien om denne striden har jeg her bare fulgt et lite stykke på vei, fram til erobringen av likestilling i politiske rettigheter. Med Stortingets vedtak i 1913, om allmenn stemmerett for kvinner, ble demokratiet endelig innført i Norge, nokså nøyaktig hundre år etter opptakten i 1814. For så vidt blir én historie her fortalt fra begynnelse til slutt. Men denne slutten er også en ny begynnelse. At kvinner fikk stemmerett, betyr jo ikke at de dermed fikk kapasitet til å gjøre seg politisk gjeldende med egen stemme. Faktisk skulle det drøye til nærmere neste hundreårsskifte – langt utenfor rammene for denne boken – før kvinnebevegelsen skulle makte å utfylle den statsborgerlige rettighet – stemmeretten – med virksomt retorisk medborgerskap.
For hver periode i denne historien gjaldt egne standarder for veltalenhet. Det som én gang hadde gjort susen, falt seinere håpløst igjennom. Derfor er det en hel del spørsmål som stadig må stilles på ny: Hvilke honnørord gjaldt det å bruke? Hva var det som virket bevegende, begeistrende? Hva kunne gå for å være sant og naturlig, hva var det som ga moralsk troverdighet? Kort sagt: Hva var det som skulle til for å gjøre inntrykk?
Å spørre på denne måten, er å gi seg til å rekonstruere en hel retorisk kultur. Å merke seg hvordan noe ble uttrykt (ordvalget, faktene, følelsestrykket) er uten videre å spørre seg hvordan det kunne være mulig å uttrykke seg slik (og bli tatt på alvor). Hva var det som ble underforstått her, hva var det som ble forutsatt? Hvilke verdier var det man påkalte når man sa det på denne måten, hva slags formfølelse var det, hva slags politisk moral? Hvordan (i all verden) kan noen ha trodd på dette? I det hele tatt: Hva slags verden var det som ble tatt for gitt – hvordan var forholdet mellom språk og virkelighet, fornuft og følelse, person og rolle – hvordan var denne verden, der talerens ord kunne bli virksomme, egentlig skrudd sammen?
I denne boka er det altså to hovedspor, eller det er to gjennomgående historier som fortelles.
I det ene sporet dreier det seg om oppbruddet fra de stummes leir. Når jeg forteller om bondeopposisjonen og haugianervekkelsen, og deretter om målrørsla og folkehøyskolen, og de første tilløpene til en arbeiderbevegelse og en kvinnebevegelse, er det som etapper i denne historien om hvordan folkeflertallet litt etter hvert har kvittet seg med sin forknytthet og sin mindreverdsfølelse, og krevd å få komme til orde.
Det andre sporet, som stadig krysser dette første, er historien om skiftningene i den politiske elitens retoriske kultur. Jeg prøver å få tak på noen særdrag ved kommunikasjonsformene i «patriotenes tid», fra slutten av eneveldet og fram til om lag 1840 – deretter i hva man kunne kalle «professorpolitikernes tid», gjennom embetsmannsstatens glansperiode rundt midten av århundret – og så endelig i «folketalernes tid», eller i «de store følelsers tid», under mobiliseringen fram mot det store oppgjøret med byråkrati og kongemakt i 1880-årene.
Å kjennetegne disse «tidene» er som å tegne portretter av tre generasjoner, hver med sin særegne stilfølelse og livsholdning. Først «slekten fra 1814», med dens sans for høyspent heroisme etter klassiske forbilder. Deretter «de unge fra 1830», styringseliten fra rundt 1840 og frametter, med dens aversjon mot det gamle stortaleriet, dens vilje til å sette noe annet i stedet: romantisk inderlighet på den ene siden, byråkratisk-akademisk saklighet på den andre. Slutten av boka blir så et slags portrett av hva man litt løselig kunne kalle «48’erne», siden så mange av dem i unge år var blitt merket av frihetsideene fra februarrevolusjonen i 1848. Dette var «høvdingene» i venstreoppmarsjen fra rundt 1870, væpnet med hva de forsto som «det levende ordet»: De gjenreiste begeistringsretorikken fra begynnelsen av århundret, men i et enklere og mer personlig språk, og med en mer hardtslående folkelig appell.
Det er altså to hovedspor i denne boken, de krysser hverandre og fletter seg sammen: På den ene siden oppbruddet fra de stummes leir, kampen for å komme til orde, på den andre siden generasjonsvekslingen, skiftningene og brytningene i den dominerende politisk-retoriske kulturen. Når disse sporene fletter seg sammen her, er det blant annet på den måten at kampen for å komme til orde blir ført på skiftende betingelser ut gjennom århundret, etter hvert som den retoriske elitekulturen forandrer seg, og byr på nye muligheter og nye forhindringer.
Hvorfor var det så vanskelig å komme til orde? Det er sånn det gjelder å spørre, hvis man er ute etter å rekonstruere en retorisk kultur som er gått tapt. En viktig grunn til at det var så vanskelig er idealet om saklighet og fornuft som rådde grunnen gjennom det meste av århundret, og selve modellen for politisk dialog som var innrettet for å ivareta dette idealet.
Hvis landet skulle styres med tanke på det felles beste, gjaldt det å finne fram til «de beste menn», som det het, og så overlate til dem å diskutere seg fram til de mest fornuftige løsningene. Hva representantene måtte mene om det ene eller andre, angikk ikke velgerne. Det eneste som betydde noe, var at de hadde personlige egenskaper som satte dem i stand til å delta i saklig meningsutveksling på konstruktivt vis. Den ideelle politiker var en som satte seg grundig inn sakene og deretter gjorde seg opp en egen mening, og tok sin beslutning uten å skjele til noen kant, og så sto fast på dette selv om det stormet rundt ham. Han var åpen, fordomsfri, udogmatisk, men også uredd og ubestikkelig. Han var mottakelig for gode motargumenter, men lot seg ikke presse. Framfor alt var han myndig, dvs. karakterfast og uavhengig.
Dette idealet tilhørte en politisk kultur som satte sin lit til fornuften. Det var for at den politiske prosessen skulle føre til mest mulig fornuftige beslutninger, at deltakerne måtte være i stand til å fristille seg fra alt som kunne gå på bekostning av kvaliteten i argumentasjonen – fordommer og bindinger og avhengigheter av alle slag. Hvis alle var innstilt på å lytte til hverandre, gikk man ut fra – hvis ingen låste seg i utgangspunktet, men sto fritt til å bedømme argumentene på selvstendig og rent fornuftig grunnlag – og hvis ingen var ute etter å mele sin egen kake, men bare etter å finne den løsning som var til beste for alle – ja, da ville man til sist komme til enighet ved at de beste argumentene seiret. Man rådslo, veide for og mot – og lot den mest forstandige få rett.
Så lenge dette idealet var levende og forpliktende, var det klart at den politiske prosessen bare kunne engasjere noen få. Borgerne var ikke uten videre kvalifisert til å delta. Adgang til offentlig ordskifte var i praksis reservert for embetseliten og en del velstående eiendomsmenn. Materielt sett var det bare disse som sto så trygt på egne bein at de kunne tillate seg å tenke selv og tale fritt. Andre var avhengige av sine foresatte – arbeideren var avhengig av bruksherren, husmannen av bonden, tjeneren av herskapet, kona var avhengig av sin ektemann – slik at de ikke kunne forventes å gjøre seg opp en egen mening. De kunne tvinges, trues, kjøpes. I alle fall kunne man ikke regne med at de skulle risikere mye ved å si imot og stå på sitt. De manglet slik selvstendighet som beror på eierskap til gård og grunn og kontroll over egen arbeidssituasjon. Derfor kunne man ikke ta dem alvorlig når de sa noe. Derfor kunne de ikke regnes som politisk myndige.
Slik sto det for Riksforsamlingen i 1814. Allmenn stemmerett kom ikke på tale.
Stemmeretten ble reservert for embetsmenn, selveiende bønder, handels- og håndverksborgere, samt eiere av bygårder over en viss verdi – mens husmenn, forpaktere, lønnsarbeidere, sjømenn, skolelærere, funksjonærer, tjenestefolk og andre som økonomisk sett ikke var sine egne herrer, ble holdt utenfor.
Det var solid realisme i dette standpunktet: Økonomisk uavhengighet gjorde det praktisk mulig å tale fritt og gå sine egne veier. Men saken kan også ses fra en annen side. I stedet for å utelukke det avhengige flertallet, kan man satse på å kvalifisere til politisk deltakelse ved å kompensere for eller motvirke de økonomiske avhengighetsforholdene. Når det 20. århundres sosialdemokrati tok sikte på å bygge opp vanlige arbeidsfolk til myndige politiske aktører, var det jo ikke minst på denne måten – ved å sikre trygge levekår og vern mot vilkårlig behandling fra eiere og overordnede. Hva eiendomsretten var for borgerskapet, kom etter hvert organisasjons- og forhandlingsretten, oppsigelsesvernet, ledighetstrygden m. v. til å bli for arbeiderklassen. Det var organisasjonenes styrke som garanterte at ingen skulle bli nødt til å «stå med lua i handa», som det het. Men dette – den personlige og politiske friheten som kollektivt prosjekt – var utenkelig innenfor en politisk kultur som var gjennomgående individualistisk orientert. Slagordet av typen «samhold gjør sterk» kunne ikke gi mye mening for den som ennå trodde at enhver er «sin egen lykkes smed».
Hvis arbeidsfolk i vår egen tid kan sies å ha fått andel i den politiske friheten – ikke bare formelt, men også reelt – på den måten at de ikke trenger vært redd for å mene noe annet enn sjefen – da er det fordi de vet at de ifølge avtaleverket ikke kan bli oppsagt uten videre, og fordi de vet at de har statlige trygde- og pensjonsrettigheter å falle tilbake på. Kampen mot deregulering av arbeidslivet – for fast ansettelse og ordnede arbeidsforhold, for fagorganisering og kollektive avtaler, mot utleiebyråer og individuell lønnsfastsettelse – er i dag også en kamp for myndige menneskers kår og en kamp for politisk frihet.
Men slikt var ikke begripelig den gang. I liberalismens glansperiode i det 19. århundret lå det langt utenfor rekkevidde for den politiske fantasien i stort sett alle leire. Thranittene kunne begripe det, men de ble da også sett som farlige ekstremister og bragt til taushet med vold og makt. Sosiologisk realisme i oppfatningen av det frie ords betingelser kunne den gangen nesten bare tenkes å peke mot en eller annen autoritær begrensning: Det store flertallet (av eiendomsløse, avhengige, umyndige) måtte (av hensyn til den universelle fornuft og det felles beste) nødvendigvis holdes utenfor.
Da den første arbeiderbevegelsen ble dratt i gang i årene rundt 1850, med Thrane-ria, ble dette gjort klart for enhver. Vanlige arbeidsfolk var ikke legitime deltakere i det offentlige ordskiftet. Ikke bare var deres krav om stemmerett helt uberettiget, de var heller ikke egentlig meningsberettiget. Husmenn og lønnsarbeidere ble regnet som del av det private husholdet til gård- eller brukseieren, og hadde fremdeles i realiteten ingen større rett til å legge seg opp i offentlig ordskifte enn eierens kone og mindreårige barn. Når de prøvde å komme til orde, var det derfor nødvendig å slå til med hard hånd. Hele ledersjiktet ble pågrepet og dømt til lange fengselsstraffer. Retten kunne ikke anklage dem for å ha foretatt seg noe bestemt ulovlig, den klarte ikke å finne fram til noen paragraf som de skulle ha forbrutt seg mot. Ifølge rettsprotokollene ble de dømt for det hele «Forhold», som det het, eller for sin «Virksomhed i det Hele».1 1
De første arbeiderforeningene var et forsøk på å få den beskjedne allmuen opp å stå som politisk subjekt. Mer enn noe annet dreide det seg om å lære seg til å handle med ord. Det ble utgitt avis; det ble arrangert diskusjonsmøter og underskriftskampanjer, det ble holdt kurs i skrive- og taleteknikk, det ble stiftet sangkor og teatergrupper. Det var dette man ikke kunne ha noe av. Skolerte og taleføre arbeidere var en politisk trussel mot selve den bestående orden.
Kravet om eiendom ble ikke praktisert konsekvent, riktig nok. Etter slike mål burde mange kvinner hatt stemmerett, og ingen embetsmenn. Men forestillingen om den myndige borger var like mye legitimasjon av de rådende maktforhold som det var ideal for fristilling av fornuften. Virkelig prinsipiell ble tenkningen om disse forhold egentlig først når det var opportunt. Embetsmenn var statens tjenere, og burde derfor vært nektet stemmerett. Noen kvinner, for eksempel enker, var innehavere av jordeiendom eller borgerbrev, og burde derfor vært tilkjent stemmerett. Men det var ikke mange som så grunn til å trekke disse konsekvensene. At embetsmenn skulle ha stemmerett – og kvinner ikke – var så selvfølgelig at det ikke trengtes nærmere begrunnelse. Uavhengighetskravet var riktig nok begrunnet i noen universelle begreper om frihet og fornuft – men det ble brukt når det passet.
Meningsmonopolet til de velstående grunnet seg på en politisk moral som framfor alt bekymret seg om individets integritet. Til Stortinget sendte man ikke representanter for programmer eller ideologier, men aktverdige og forstandige enkeltpersoner. For at de skulle kunne gå inn i debatten med åpent sinn, var det en avgjørende betingelse at de ikke hadde konkludert på forhånd gjennom avtaler med partifeller og løfter til velgerfolket. En virkelig myndig mann kunne umulig finne seg i å stille med bundet mandat. For å kunne bidra til meningsbrytning med sikte på enighet, måtte han være fri til å endre oppfatning. Skulle det være håp om gjennomslag for de bedre argumenter, måtte han være parat til å bøye seg for sin motstander og gi ham rett.
Dette idealet gjorde det lenge nærmest umulig å organisere en politisk opposisjon. Den som tilhører et parti, er jo ikke fri til å fatte selvstendige beslutninger. Partiorganisering var aldeles uhørt i denne politiske kulturen, selve ideen var skandaløs. Hver gang noe slikt kom på tale, ble det spetakkel; initiativtakerne trakk seg forskremt tilbake. Morgenbladet slo fast at «det ikke sømmede sig for Landets kaarne Mænd, at lade sig drive som en Saueflok frem i Thingsalen». Å bøye seg for partiets flertall, og se seg nødt til å stemme mot sin egen overbevisning, var en skam, selvfølgelig. Men hovedproblemet var at man dermed kom i Stortinget «med færdig opgjorte Meninger». De som lar seg binde til «et forud opstillet Program», skrev Morgenbladet, har jo i realiteten gått sammen om «at komme Storthinget i Forkjøbet». Et slikt program «gaar nødvendigen ud paa at afslutte og tillukke, hvad der endnu bør holdes aabent, altsaa paa at gjøre Drøftelsen umulig eller afmægtig».
Kan man si at det politiske livet i Norge noen gang levde opp til dette idealet om rådslagning blant landets beste menn? Tja – fram til partidannelsene i 1880-årene: et stykke på vei, i det minste. Francis Sejersted har vist til en «relativt åpen meningsdannelse» som bidro til å «reduserte politikkens preg av maktkamp» – selv om dette aspektet jo også hele tiden var til stede. «Det var diskusjon mellom enkeltpersoner mer enn tautrekking mellom interessegrupper», hevdet Sejersted. Denne diskusjonen utmerket seg ofte ved sitt «åpne og fritt resonnerende preg»
Hvis debatten kunne være preget av dialog mer enn kamp, var det ikke minst fordi det politiske miljøet var så lite og så enhetlig. Deltakerne kom fra mer eller mindre samme klasse og sjikt, det ikke var noen grunnleggende interessemotsetning mellom dem. Derfor kunne debatten faktisk arte seg som rådslagning mange ganger. Talene i Stortinget kunne bety noe der og da. De kunne overbevise motstandere, de kunne flytte stemmer – helt forskjellig fra dagens stortingsdebatter, som aldri får noen til å skifte mening. Slik kunne det være så lenge forsamlingen bare representerte noen få – og så lenge disse få bare representerte seg selv, ikke partier.
Men dette betyr ikke at debattene bestandig var så fornuftige at det gjorde noe. Tilliten til «de beste menn» hadde noen konsekvenser som måtte virke til dels direkte mot sin hensikt. Jo mer hver enkelt aktør kunne sies å være selvstendig og fri, desto mer måtte jo politikken synes å dreie seg om ham personlig. Så lenge han verken var representant for et parti eller forpliktet til noe program, var han fri til å bruke sitt eget hode og følge sin egen samvittighet; nå var det hans egen intelligens og moral det kom an på. Var han så rakrygget som man kunne forvente, så ubestikkelig, så samvittighetsfull, så ansvarlig? Når den fremste politiske ressursen var slike personlige egenskaper, måtte politisk kritikk nødvendigvis bli til personkritikk i stort omfang. Kravet om personlig myndighet (som skulle være en betingelse for fornuft) kom til å fungere som opphav til massiv usaklighet (altså ufornuft). Debattklimaet ble forgiftet av personlige beskyldninger og bakvaskelser i en slik grad at det stiller kommentarfeltene i dagens nettaviser fullstendig i skyggen. For eksempel var det ikke til å unngå at en taler med bred, folkelig appell ville bli beskyldt for å være en samvittighetsløs «demagog» som rett og slett benyttet seg av «massens» uvitenhet bare for å kare til seg makt og penger. Til det fast innarbeidede fiendebilde hørte det en demonisering av den folkelige politiker som nettopp grunnleggende uhederlig – korrupt, maktsyk, tyrannisk osv.
Bedre ble det ikke av at mange deltakere i debatten valgte å holde sin identitet skjult. Dermed var det i grunnen fritt fram for en hvilken som helst sjofelhet. Retten til anonymitet ble regnet som en viktig demokratisk rettighet. Visstnok var den beskyttet av Grunnloven. Riktig nok står det ingen der om akkurat dette, men de lovkyndige fant at bestemmelsene om trykkefrihet ikke kunne tolkes på noen annen måte. For at borgerne skulle våge å stå fram med kritikk, måtte de kjenne seg trygge for at de ikke risikerte å bli utsatt for straff og andre ubehageligheter. Tryggest var det å ikke gi seg til kjenne. På denne måten ville også innleggene bli vurdert etter styrken i argumentasjonen, uten hensyn til hvem som hadde ført dem i pennen. Dette var den andre del av begrunnelsen for retten til anonymitet. En strengt fornuftig samtale forutsetter at deltakerne opptrer på like fot, som meningsberettigede borgere og ingen ting annet, det vil si som prinsipielt fremmede for hverandre. I praksis kunne dette være vanskelig å få til om de opptrådte under eget navn.
I 1800-tallets politiske kultur var det et element av uansvarlighet som effektivt bidro til å undergrave sentrale offisielle verdier av typen saklighet, sannhet, fornuft. Anonymitetsretten virket direkte mot sin hensikt. Som middel til saklighet kom den til å åpne for personangrep av verste sort. Som middel til myndiggjøring ble den en unnskyldning for ikke å ta ansvar for sine egne ytringer.
Idealet om dialog mellom «landets beste menn» var lenge en avgjørende hindring for at folkeflertallet skulle få komme til orde. På den måten gjorde det nytten. Men påskuddet om at det dermed var så mye å vinne i form av sannhet og fornuft, kan vi i dag, i tilbakeblikk, ta med en stor klype salt.
I løpet av det 19. århundre ble én modell for politisk kommunikasjon skiftet ut med en annen.
Rådslagning mellom pragmatiske enkeltpersoner ble erstattet med konfrontasjon mellom partier med prinsipielt forskjellige programmer. Med folkemøtene, og med avisen som massemedium, åpnet det seg nå en ny arena der det politiske livet kom til syne for andre enn den lille eksklusive krets. Mens det før var et ideal at debatten mellom folkets representanter fant sted med hver av deltakerne som upartisk dommer, var tanken nå at debatten mellom partiske representanter fikk utspille seg overfor sivilsamfunnet, i full åpenhet, og med velgerfolket som dommer.
Skiftet av modell for politisk kommunikasjon var en treg, konfliktfylt prosess, den dro ut i mer enn tretti år. I disse årene sto det strid om nær sagt hvert eneste element i modellen: Ikke bare om taleren (og hans uavhengighet) og om partigruppen (med dens ferdiglagde meninger), men også om henvendelsens form (som enten konfronterende eller konsensusorientert), og om appellen (til enten lidenskapene eller fornuften), samt debattstillingen (overfor hverandre eller overfor et publikum), og endelig sto det også strid om mottakerne (som uavhengige likemenn eller som uansvarlig «mengde» eller «masse»).
Disse stridighetene toppet seg med den store forfatningskampen tidlig på 1880-tallet, da venstrebevegelsen tok et avgjørende oppgjør med kongemakt og byråkratisk formynderi.
I dette oppgjøret, som ikke minst utspilte seg på stormende folkemøter, kan vi legge merke til at det ikke var dialogen som overvant splittelsen, men agitasjonen. Den var ikke innrettet på konsensus, tvert om – men i det lange løp var det likevel en slags grunnleggende konsensus den munnet ut i. Forutsetningen om at noen få, spesielt kvalifiserte burde få styre på vegne av alle andre, hadde tidligere skapt noen farlige avstander mellom døve og stumme. Egentlig samfunnsoppløsende var dette formynderiet til eliten mye mer enn «demagogenes» fryktede «oppvigling av massen». Men opposisjonen visste å sette følelser i kok ved hjelp av en skarpere og mer konfronterende tale, for å vinne styrke i form av det større antallets og ikke bare de bedre argumentenes tyngde – og slå seg inn. Det gjaldt ikke lenger å resonnere med en motpart som man kunne komme til enighet med, men å vinne tilslutning i forsamlingen for å smadre motstanderen. Man måtte kunne rive med seg store folkemengder – det krevde et nytt og mer hardtslående språk: enkelt, emosjonelt, med korte, muntlige setninger, gjerne konsentrert om et slående bilde, med gjentakelser av noen få, minneverdige formuleringer. Åpen retorisk aggresjon var ikke en fare for samfunnets fred, viste det seg nå, men eneste rimelig fredelige middel til anerkjennelse og inklusjon.
21 Mona Ringvej: Marcus Thrane. Forbrytelse og straff. Oslo 2014, s. 256.