Her på Vox Publica har vi tidligere omtalt det norske forbudet mot politisk reklamefilm:
Les: De litt forbudte filmene
Les: Politisk fjernsynsreklame i Norge
Debatten rundt politisk reklame i levende bilder på fjernsyn har pågått i et tiår, og argumentasjonen for og mot et forbud har i stor grad gjentatt seg. Undersøkelser av disse argumentene viser at denne typen reklamer ofte har et dårlig rykte i offentlig debatt.
Det kan virke som om dette ryktet i stor grad går igjen hos opinionen: I en undersøkelse gjennomført av TNS Gallup på oppdrag fra Fritt Ord, viser det seg at kun 27 prosent av befolkningen mener at politisk reklame på fjernsyn burde være lov. Undersøkelsen kan du lese i sin helhet her.
I undersøkelsen virker det som om det er velgere som støtter partiene Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre som er den gruppen som er mest entusiastisk for å tillate politisk fjernsynsreklame. Dette kan sies å harmonere godt også politisk — blant annet Høyre har tatt til orde for å tillate dette ved en rekke anledninger — også før stortingsvalgkampen i 2013. Kristelig Folkeparti derimot, har tidligere stemt mot å tillate dette.
De som later til å være mest kjølige når det kommer til å tillate slike budskap på fjernsyn er velgere som støtter Miljøpartiet de Grønne, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Arbeiderpartiet og Rødt befinner seg midt mellom de to gruppene — 20 prosent av både Arbeiderpartiet og Rødt sine velgere synes at politisk fjernsynsreklame burde være lov. Det må allikevel nevnes at det er begrenset hva materialet i en slik spørreundersøkelse kan fortelle oss om hva velgerne til de ulike partiene mener. Grunnen er at antallet spurte blir svært lite når det deles opp etter parti. Eksempelvis er antallet som har oppgitt at de ville stemt på Rødt bare 14 stykker. Slike tall kan man ikke trekke for sikre slutninger av.
TVNorge har tidligere gitt bort gratis reklametid til politiske partier, og kringkastet disse. Kanalen annonserte sent i 2012 at de ønsker å utfordre det norske forbudet ved å selge reklame til partiene i 2013. Det blir spennende å se om noen partier ønsker å benytte seg av dette tilbudet i den kommende valgkampen. Med tanke på at en såpass stor del av befolkningen er lunken, eller mot slike reklamer, kan det hende at velgerne vil reagere negativt fremfor positivt på å få politikerne i direkte tale via fjernsynsskjermen.