Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
GDPR kan ramme Facebook hardt
GDPR – eller General Data Protection Regulation – er EUs nye personvernregler på nett. Reglene strammer inn på hva som kan samles inn av personlige opplysninger uten direkte godkjenning av brukerne. Mange har ment at Facebook og Google er de som vil komme best ut av innstrammingene, fordi den sentrale rollen begge spiller i folks liv gjør at de har større sjanse for å få brukernes godkjenning av datainnsamling og ‑bruk. Men den siste skandalen rundt Facebook-dataene samlet inn av Cambridge Analytica, kan ha endret dette.
LES MER HOS DIGIDAY (18/04/2018)
Mentor Mediers styreleder trekker seg
Styreleder Tomas Brunegård stiller ikke til gjenvalg i Mentor Medier. Dette meldte han kort tid etter at mistillitsforslaget mot ham unngikk flertall – med liten margin – under den ekstraordinære generalforsamlingen denne uken. Nå foreslår Mentor Mediers valgkomité, med prost Torstein Lalim i spissen, å bytte ut hele styret. Komiteen har foreslått en rekke kandidater, deriblant tidligere nyhetsredaktør i VG, Hans-Christian Vadseth.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (18/04/2018)
Netflix-brukere foretrekker TV-skjermen
En rapport fra analyseselskapet Ovum viser at 44 prosent av Netflix sine brukere foretrekker å se Netflix på en smart-TV. 19 prosent foretrekker PC/laptop. Men blant unge i alderen 16–24 år ser bildet annerledes ut; der trumfer PC smart-TV. Undersøkelsen er foretatt blant 5 000 Internett-brukere i fem land: Australia, Brazil, Italia, Storbritannia og USA. Ovum spår samtidig at Amazons inntekter fra videoinnhold kommer til å overstige Netflix sine i 2018.
LES MER HOS OVUM
LES OM AMAZONS INNTEKTER (17/04/2018)
Millioner skal være rammet i globalt dataangrep
USA og Storbritannia advarer om et angivelig russiskstøttet dataangrep som har infisert millioner av datarutere over hele verden. Myndighetene i USA og Storbritannia mener angrepene er en del av en russisk spionasjekampanje, og frykter at de infiserte ruterne vil kunne benyttes til å starte aggressive cyberoperasjoner. Målene skal i hovedsak være offentlige myndigheter og organisasjoner i privat sektor, samt tilbydere av kritisk infrastruktur og nettleverandører. Ifølge Mona Strøm Arnøy i Nasjonal sikkerhetsmyndighet vet man foreløpig ikke om angrepene har rammet Norge.
LES MER HOS VG (17/04/2018)
Netflix øker omsetning og pengebruk
Netflix fortsetter å øke både når det gjelder abonnenter og omsetning, viser rapport for 1. kvartal 2018. Flere brukere kombinert med prisøkning ga selskapet en omsetningsvekst på 40 prosent sammenlignet med 1. kvartal 2017. Men fortsatt bruker Netflix langt mere penger enn det som kommer inn. Differansen mellom innbetalinger og utbetalinger var på 287 millioner dollar i minus.
LES MER HOS BLOOMBERG
LES MER HOS KAMPANJE (17/04/2018)
Pulitzer-pris for dekning av Trump og Weinstein
Avisene New York Times og Washington Post har fått Pulitzer-prisen for nasjonal journalistikk for sin dekning av president Donald Trumps mulige forbindelser til Russland. De to avisene får også begge Pulitzer-prisen for arbeid i offentlighetens interesse for avsløringene om den overgrepsanklagde Hollywood-mogulen Harvey Weinstein. Pulitzerprisen ble grunnlagt av journalisten Joseph Pulitzer, og ble delt ut for første gang i 1917.
LES MER HOS KAMPANJE (17/04/2018)
Spenningen stiger mellom Netflix og kinoene
Netflix har trukket seg fra Cannes-festivalen etter at en regelendring sier at alle filmer i konkurranseprogrammene må distribueres på kino i Frankrike. Netflix viser derimot lite interesse for å slippe filmene sine på storskjermen, og investorer antar at Netflix fremdeles er i startfasen hva gjelder vekst. Tjenesten kan komme til å doble seg i størrelse når den erobrer nye markeder, som Asia. For å beholde pubikummere og sikre dem unike opplevelser, oppgraderer stadig flere kinoer salene, bildekvaliteten og lyden. Til tross for at kinobesøket fremdeles holder seg høyt i USA og Storbritannia, har man sett en svak nedgang de siste årene i takt med strømmetjenestenes vekst.
LES MER HOS THE GUARDIAN (16/04/2018)
Mye énkildesaker i lokalavisene
Nesten halvparten av nyhetssakene i norske lokalaviser har bare én kilde. En fjerdedel er uten kilde. Dette viser funnene i en pågående studie ved Nord universitet i Bodø. Tre forskere har tatt for seg 2400 saker i tolv lokalaviser. Blant funnene er også at innholdet i lokalavisene hovedsaklig består av nyheter.
LES MER HOS MEDIER24 (16/04/2018)
Rubicon lager HBOs første norske dramaserie
HBO Nordic har satt av 70 millioner kroner til produksjonen av dramaserien Beforeigners, som på norsk får navnet Fremvandrerne. Den blir blant de aller første nordiske produksjonene hos HBO Nordic, og skal produseres av Rubicon. Manusforfatterne er Anne Bjørnstad og Eilif Skodvin, kjent for Lilyhammer og Roeng.
LES MER HOS KAMPANJE (16/04/2018)
Disneys ESPN med egen strømmetjeneste
Sportskanalen ESPN har lansert en egen strømmetjeneste, ESPN+. Tjenesten vil by på et stort utvalg direktesendte sportssendinger, inkludert sendinger som ikke blir tilgjengelig på selskapets kabel-TV-kanaler. Tjenesten er den del av den nye Disney-avdelingen Direct-to-Consumer and International. Neste år slipper Disney en egen strømmetjeneste med filmer og TV-serier, noe som er grunnen til at Disney har sluttet å forsyne Netflix og andre strømmetjenester med sitt eget innhold.
LES MER HOS VARIETY (13/04/2018)
YouTube anmeldes for reklame mot barn
23 amerikanskje organisasjoner, som jobber med rettigheter for barn, forbrukere og personvern, har anmeldt Google og YouTube for brudd på loven om reklame rettet mot barn. Organisasjonene hevder Youtube tjener gode penger på reklame som er plassert i kanaler for barn, deriblant ChuChuTV Nursery Rhymes & Kids Songs og Ryan ToysReview. Youtube har aldersgrense på 13 år, men en undersøkelse viser at åtte av ti barn mellom seks og 12 år bruker videotjenesten daglig i USA.
LES MER HOS NRK (13/04/2018)
Ungdom skremmes fra å delta i nettdebatter
Én av fire i aldersgruppen 16 til 25 år har vært utsatt for hets på sosiale medier. Det viser den årlige medieundersøkelsen i regi av Nordiske Mediedager i Bergen. I 2014 hadde omtrent halvparten av ungdommene deltatt i nettdebatter i kommentarfelt og på sosiale medier. Fire år senere er andelen redusert til én av tre. Medieforsker Erik Knudsen ved Universitetet i Bergen tror den lave deltakelsen henger sammen med at stadig flere opplever å bli hetset på nettet, og frykter de unge skremmes vekk. Kun fire prosent blant de yngre debatterer på nett ukentlig.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (13/04/2018)
Dagbladet lanserer spillkanal på Youtube
Dagbladet Spill er en egen YouTube-kanal for spillentusiaster og gamere. Dagbladets kulturredaktør, Sigrid Hvidsten, forteller at avisen ønsker å bidra til større spilldekning blant de kommersielle medieehusene. Samtidig ønsker Dagbladet å møte unge seerne på den kanalen de befinner seg. Over 100 håpefulle spillere har søkt på stillingen som innholdsprodusent for Youtube-kanalen, hvorav 25 prosent er kvinner.
LES MER HOS KAMPANJE (13/04/2018)
Medietilsynets rapport skaper debatt
Medietilsynets rapport om NRKs rolle i mediemangfoldet, som ser på om NRKs posisjon er en trussel mot andre medier, skaper debatt. Rapporten får kritikk fra andre medier for å være for positiv til NRKs virksomhet. Men Medietilsynets direktør viser til at konklusjonene i rapporten er faktabaserte, og at det ligger flere ulike analyser til grunn for rapporten.
DU KAN LESE RAPPORTEN SELV HER (12/04/2018)
Rettsaken mellom Konkurransetilsynet og forlagene i gang
Den fire uker lange rettssaken mellom Konkurransetilsynet og forlagene Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug er i gang. Forlagene har gått til sak mot Konkurransetilsynet for å få opphevet vedtaket om overtredelsesgebyret på 32 millioner kroner. Forlagene bestrider påstanden om en kollektiv boikott av det Reitan-eide distribusjonsselskapet Interpress. Advokat Anders Ryssdal viser blant annet til at Aschehoug lot Interpress distribuere Jo Nesbøs Sønnen i 2014.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (12/04/2018)
NRK-serier vant priser i Cannes
Under prisutdelingen Emmy Kids Awards i Cannes stakk NRK av med seieren i kategorien Beste digitalprosjekt for nettserien Jenter. Seriens format ligner Skam, men det er Jenter som startet trenden med å ukentlig dele små videoklipp, tekster og bilder. Serien publiseres først og fremst på nrksuper.no. Jenter, hvis målgruppe er jenter i alderen 10 til 14 år, er inne i sin tiende sesong. NRK-serien Lykkeland vant to priser under den internasjonale seriefestivalen i Cannes, for beste originale seriemanus og for beste musikk. Den sendes på NRK til høsten.
LES MER HOS DAGSAVISEN (12/04/2018)
Schibsteds lederlønninger bare småtterier?
Schibsteds toppledere har fått økte godtgjørelser i 2017, viser konsernets årsrapport. En god del av godtgjørelsene består av aksjer gjennom konsernets aksjespareprogram. Konsernsjef Ryssdal har en fastlønn på 4,4 millioner NOK, mens verdien av aksjene hans er på 3,8 millioner. Samlet sett, inkludert fastlønn, bonuser, aksjer og pensjon, utgjør toppledelsens godtgjørelser 73 millioner fordelt på ti stillinger. Men dette er bare småtterier sammenlignet med Egmonts ledelse, der to toppsjefer deler på 45 millioner NOK. Schibsteds totalomsetning var vel en milliard større enn Egmonts i 2016.
SE SCHIBSTED-LØNNINGENE HER (11/04/2018)
Facebook-sjefen blir grillet
Mark Zuckerberg – Facebooks sjef og grunnlegger – blir i to dager grillet i den amerikanske kongressen. Bakgrunnen er flere skandaler rundt bruk av Facebook til politisk påvirkning. Selskapet Cambridge Analytica skal ha hentet ut personlige data om 87 millioner Facebook-brukere og solgt dem videre – blant annet til Donald Trumps valgkamporganisasjon. Facebook er også blitt brukt av russiske aktører til å sende propaganda til 146 millioner brukere av det sosiale nettverket, også det i forbindelse med valgkampen i USA. I tillegg er det kommet fram at Facebook lagrer data om brukernes tekstmeldinger og telefonsamtaler.
LES MER HOS NRK (11/04/2018)
EU-razzia mot TV-selskaper med sportsrettigheter
Kontorene til blant andre Fox Networks i London og flere andre TV-selskaper med sportsrettigheter er ransaket av EUs konkurransemyndigheter på grunn av mistanke om ulovlige kartellavtaler. Spørsmålet dreier seg om hvorvidt de involverte selskapene har brutt EUs konkurranselov, som forbyr karteller – ulovlige samarbeid mellom konkurrerende virksomheter – og restriktive forretningsmodeller. Aksjonen foregår en rekke EU-land.
LES MER HOS KAMPANJE (11/04/2018)