Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
Assange dømt til fengsel
WikiLeaks-grunnlegger Julian Assange er dømt til 50 ukers fengsel for brudd på kausjonsvilkårene. I forrige måned ble han hentet ut av den ecuadorianske ambassaden i London av britisk politi. Senere ble det bekreftet at han er siktet i USA og at amerikanske myndigheter vil ha ham utlevert. Wikileaks-redaktør Kristinn Hrafnsson er svært opprørt over dommen og har mistet tiltro til det engelske rettssystemet. Ifølge Hrafnsson begynner kampen mot utlevering av Assange til USA nå.
LES MER HOS NRK
LES MER HOS THE GUARDIAN (02/05/2019)
Flere føler seg forfulgt og overvåket av nettannonser
Over halvparten av nordmenn mener de blir forfulgt eller overvåket av reklame på nett. Det viser en undersøkelse fra YouGov på oppdrag fra Annonsørforeningen (Anfo) og IT-selskapet Kobler. Seks av ti synes nettreklame er plagsomt, og rundt halvparten tror ikke personvernet ivaretas av annonsørene. Ifølge fagdirektør i Anfo, Håvard Bakken, er tilliten til nettannonser tynnslitt.
LES MER HOS KAMPANJE (02/05/2019)
NRK vil plassere distriktssendingene i beste sendetid
NRK planlegger å legge distriktssendingene rett etter Dagsrevyen. Ifølge distriktsdirektør Marius Lillelien er innhold fra distriktene attraktivt for NRK1-seerne, og ved å plassere distriktssendingene i beste sendetid vil NRK nå langt flere seere. Det foreslås også å utvide sendingene fra ti til femten minutter.
LES MER HOS NRK (02/05/2019)
Facebook lanserer store endringer
Med slagordet «Fremtiden er privat» la Facebook-sjef Mark Zuckerberg nylig frem kommende endringer under Facebooks årlige utviklingskonferanse. Blant annet skal meldinger i Messenger automatisk krypteres, Facebook-logoen skal endres og blåfargen forsvinner, det blir mulig å legge ut tekstmeldinger på Instagram, og Instagram får en funksjon som skal skjule antall likes. Fra å ha fungert som et slags bytorg ønsker Facebook nå å være et oppholdsrom for brukerne, der man kan kommunisere privat.
LES MER HOS NRK (02/05/2019)
Mindre tillit til mediene
En undersøkelse fra Respons Analyse viser at kun 13 prosent av nordmenn hadde stor tiltro til mediene i april. To måneder tidligere var tilsvarende tall 26 prosent. Undersøkelsen er tilknyttet konferansen Nordiske mediedager. Tallet fra april er det laveste siden undersøkelsen startet i 2005. Ifølge fagansvarlig for undersøkelsen, Erik Knudsen ved Universitetet i Bergen, er det grunn til å tro at VGs omstridte Giske-sak har hatt innvirkning på tilliten.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (02/05/2019)
Russland kan sperre Internett ute
Det russiske parlamentet har godkjent et lovforslag som åpner for at Russland kan isolere den russiske delen av Internett fra resten av verden. Med loven i hånd kan russiske myndigheter stoppe trafikk til utenlandske servere ut fra «sikkerhetshensyn». Samtidig økes overvåkingen på Internett. Bakgrunnen skal blant annet være at amerikanske myndigheter greide å sperre Internett-tilgangen for russiske trollfabrikker i forbindelse med mellomvalget i USA. Det er forventet at Putin godkjenner lovforslaget om ikke lenge, slik at loven trer i kraft.
LES MER HOS GUARDIAN
LES MER HOS TIME (30/04/2019)
Spotify med 100 millioner betalende brukere
Antall betalende brukere på Spotify har i første kvartal 2019 økt med 32 prosent, sammenlignet med samme kvartal i 2018. Dermed har musikkstrømmetjenesten nå 100 millioner betalende brukere – skyhøyt over konkurrentene. I februar ble Spotify lansert i India, som er et gigantisk marked. Samtidig har selskapet kjøpt opp tre podkast-selskaper. Men Spotify går igjen med underskudd, etter å ha vist til overskudd for første gang i fjerde kvartal 2018.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV
LES MER HOS GUARDIAN (30/04/2019)
Dagsavisene er taperne
Stig Finslo i Amedia mener dagsavisene er de store taperne i mediemeldingen. De får ingen nye støtteordninger og rammes hardt av reduserte postdager. Finslo viser til at ledende dagsaviser – som omfatter de fleste lokale dagsavisene – har mistet en langt større andel av annonseinntektene enn fådagersavisene, og nå i tillegg risikerer å miste abonnenter og inntekter på grunn av dårligere distribusjon. I Mediemangfoldsutvalgets utredning ble det foreslått flere støtteordninger som omfattet alle aviser.
LES MER HOS JOURNALISTEN (26/04/2019)
Facebook, Snapchat og Twitter øker inntektene
Både Facebook, Snapchat og Twitter kan vise til stor vekst i omsetningen i første kvartal 2019. Facebooks inntekter økte med 26 prosent, mens Snapchat gjør et byks med 39 prosent vekst. Også Twitter gjør det bedre, og viser til en vekst på 18 prosent. Facebook fikk også et solid overskudd, men har måttet sette av tre milliarder dollar til utgifter i forbindelse med pågående etterforskning av selskapet i USA. Snapchat går fortsatt med tap, selv om underskuddet minker, mens Twitter har gått med overskudd siden fjerde kvartal 2017.
LES MER OM FACEBOOK HER
LES MER OM SNAPCHAT HER
LES MER OM TWITTER HER (25/04/2019)