Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
Journalistene misfornøyd med nytt kildevern
Norsk Journalistlag (NJ) har i mange år ønsket å få styrket kildevernet for pressen i Norge, på linje med lovverket man har i Sverige. Etter at Stortinget ba regjeringen utrede spørsmålet, har Justisdepartementet sendt et lovforslag på høring. Men NJ er ikke fornøyd og mener forslaget ikke er en reell forbedring. Journalistene mener Justisdepartementet ikke har forstått hva Stortinget har bedt om.
LES MER HOS JOURNALISTEN (11/02/2019)
Insentivordningens pengepott for 2019 er brukt opp
Norsk filminstitutt har tilbudt insentivtilskudd på til sammen 75 millioner kroner til én internasjonal storfilm og dramaseriene Villmark og Fenris. Dermed er årets pengepott allerede tom. Spillefilmen har søkt tilskudd under navnet B25, og det er den 25. spillefilmen om James Bond som skjuler seg bak navnet. Det er ennå ikke avgjort hvorvidt filmen skal spille inn enkelte scener i Norge, da produsentene først må godta tilbudet fra Norsk filminstitutt. Svarfristen er rundt april.
LES MER HOS NFI
LES MER HOS NRK (11/02/2019)
Økt inntektsgap mellom kvinnelige og mannlige artister
En fersk BI-rapport påstår at kjønnsforskjellene styrkes med digitaliseringen av musikkbransjen i Norge. Det er særlig i det øvre inntektssjiktet kvinneandelen går ned. Tall fra rettighetsorganisasjonen Tono viser det samme: Én prosent av medlemmene får utbetalt 20 prosent av midlene – og av disse toppartistene er kun ni prosent kvinner. Kvinnelige artister utgjør 21 prosent av Tonos medlemmer.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (11/02/2019)
Bonnier og Amedia har kjøpt aviskonsernet Mittmedia
Det svenske lokalaviskonsernet Mittmedia er kjøpt av Bonnier News Group og Amedia. Aviskonsernet består av 28 lokalaviser, og har i lang tid slitt med økonomien. I tillegg til abonnementsavisene eier Mittmedia ni gratisaviser. Bonnier News vil eie 80 prosent og Amedia 20 prosent. Også Polaris var interessert i overtakelse, men tapte budrunden.
LES MER HOS KAMPANJE (08/02/2019)
Forlagene kutter i sakprosa
Salget av norsk sakprosa falt med 7,3 prosent i fjor. Før jul meldte Cappelen Damm nedbemanning i sakprosaredaksjonen og reduksjon av antall utgivelser. Nå kutter også Vigmostad & Bjørge i sakprosaredaksjonen. Omsetningen for sjangeren har sunket jevnt de tre siste årene. I Gyldendal var 2018 derimot et godt år for sakprosa, men forlaget sier de er klar over utfordringene.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (08/02/2019)
Datatilsynet hardt ut mot ny e‑lov
Forslaget til ny lov for Etterretningstjenesten er nå ute på høring. Forslaget innebærer at etterretningstjenesten kan lagre metadata – blant annet navn og tidspunkt for kommunikasjon – i opptil 18 måneder under gitte betingelser. Ifølge Datatilsynet bryter forslaget med Grunnlovens paragraf 102 om rett til privatliv, og de frykter nordmenn i større grad vil bli engstelig for hva de sier og hvem de kommuniserer med.
LES MER HOS NRKBETA (07/02/2019)
Vekst og oppkjøp for Spotify
Resultatet for fjerde kvartal 2018 viser at Spotify for første gang leverte et positiv driftsresultat. Strømmetjenesten har nå 96 millioner premiumbrukere, mot 71 millioner ett år tidligere. Samtidig melder Spotify oppkjøp av podkastselskapene Gimlet Media og Anchor. Strømmeselskapet planlegger å bruke opp mot 500 millioner dollar på fremtidige oppkjøp i sitt forsøk på å ekspandere virksomheten utover musikkstrømming.
LES MER HOS JOURNALISTEN (07/02/2019)