Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
AT&T får kjøpe Time Warner
I tråd med Trumps valgløfter gikk det amerikanske justisdepartementet til sak for å stanse USAs største tele- og bredbåndselskap AT&Ts kjøp av Time Warner, men en dommer har nå godkjent kjøpet. Time Warner eier blant annet CNN, HBO og Warner Brothers, og kjøpet betyr at distributøren AT&T får tilgang til mengder med attraktivt innhold. Godkjenningen kan også føre til at kabelselskapet Comcast høyner sitt bud på 21st Century Fox, som Disney ønsker å overta.
LES MER HOS JOURNALISTEN
LES MER HOS GUARDIAN (13/06/2018)
TV3 beholder håndball-EM og ‑VM
Nordic Entertainment Group, tidligere MTG, har sikret seg rettighetene til håndball-VM og håndball-EM frem til år 2025 og 2026, etter å ha slått TV 2 i budrundene. Konsernet har også forlenget rettighetene til håndball-ligaene EHF Champions League, European Handball League og EHF Cup frem til 2023.
LES MER HOS KAMPANJE (12/06/2018)
Norsk filmskaper med dokumentarer på Netflix
Filmskaperen Deeyah Khans dokumentarer «White Right: Meeting the Enemy’» fra 2018 og «Jihad: A Story of the Others» fra 2015 skal vises på Netflix. Deeyah Khan har vunnet en rekke priser for filmene sine, og har i mange år hatt London som base.
LES MER HOS SUNNMØRSPOSTEN (11/06/2018)
Klassekampens sjefsredaktør går av
Klassekampens sjefredaktør, Bjørgulv Braanen, har orientert de ansatte i avisa om at han går av som redaktør til høsten. Braanen har ledet Klassekampen i 16 år, og har snudd driften fra konkurstruet avis til opplagssuksess – og med en lønn langt under andre toppledere. Selv sier Braanen at han ønsker å fortsette i redaksjonen, men at det er ny ansvarlig redaktør som får bestemme hva han skal jobbe med.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN
LES MER HOS MEDIER24 (11/06/2018)
Kinokjedene vil fremdeles ikke samarbeide med Nettkino
Strømmetjenesten Nettkino, som siden 2016 har tilbudt nye norske filmer rett etter at de har gått på kino, samarbeider i dag med fire små kinohus. Rundt halvparten av strømmeinntektene går til kinoene. De store kinokjedene ønsker derimot ikke å være med på prosjektet. Ifølge Jon Einar Sivertsen i SF Kino/Odeon, bidrar Nettkino til mye kostnader og for lite inntekter, mens Jannicke Haugen i Nordisk Film Kino mener Nettkinos tilbud kan føre til en utvanning av kinovinduet, som på sikt kan komme til å skade lønnsomheten for filmene.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (11/06/2018)
TV3-sjef slutter etter omorganisering
Sjef for MTGs TV-kanaler i Norge, Morten Micalsen, slutter etter at MTG deler selskapet i to. TV- og radiokanalene, samt strømmetjenester og produksjonsselskaper, skilles ut som Nordic Entertainment Group, mens gjenværende MTG skal fokusere på e‑sport og spill. Micalsens stilling overtas av Morten Aas, da den blir slått sammen med hans stilling som sjef for MTG Norge.
LES MER HOS KAMPANJE
LES MER HOS MEDIER24 (11/06/2018)
Strømming svekker ikke kinoene
En undersøkelse gjennomført av Ipsos viser at barn og unge som strømmer mest, også er de som går mest på kino. Dermed ser det ut til at bekymringene for kinoenes framtid i konkurranse med strømmetjenester som Netflix og HBO kan legges vekk. Interessen for film og dramaproduksjoner gir god uttelling for begge typer tilbud. Undersøkelsen er gjennomført blant 8–19-åringer på oppdrag fra Media Direct, det største selskapet innen kinoreklame i Norge.
LES MER HOS KAMPANJE (08/06/2018)
For lite nynorsk og samisk hos NRK
NRK, P4 og Radio Norge har i hovedsak oppfylt sine allmennkringkasterforpliktelser i fjoråret, ifølge Medietilsynets nye rapport. NRK hadde derimot for liten andel nynorsk både på TV, radio og nett, og oppfylte heller ikke kravet om jevnlige programmer for unge på samisk. Ifølge Mona Alette Solbakk i NRK Sápmi har NRK iverksatt flere prosjekter for unge samer, etter å ha fått kritikk for manglende tilbud også i fjor.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (08/06/2018)
Amazon sikret seg Premier League-rettigheter
Etter at Sky Sports og BT Sport tidligere i år sikret seg fem av totalt syv rettighetspakker til fotballigaen Premier League, har en rekke aktører vist interesse for de to gjenværende pakkene. Amazon la inn høyest bud for en av dem, og har nå sikret seg 20 kamper per sesong i tre år fra og med 2019. Rettighetene gjelder kun i Storbritannia, og tilbys kostnadsfritt til Amazon Primes abonnenter. Prislappen er foreløpig ukjent. BT Sport sikret seg den siste pakken bestående av 20 kamper, som de betalte 90 millioner pund for.
LES MER HOS BBC (08/06/2018)