Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
Stadig flere kan få bredbånd via fiber
Nkoms dekningsundersøkelse for 2018 viser at stadig flere har tilbud om bredbånd via fiber. Sett under ett har nå 59 prosent av norske husstander mulighet til å tegne et fiberabonnement. Det er 180 000 flere husstander enn i 2017. Men det er likevel store forskjeller mellom by og land når det gjelder tilbud. Mens 98 prosent i tettbygde strøk har mulighet for å få bredbånd med minst 30 Mbit/s, er tilsvarende tall for spredtbygde strøk 49 prosent.
LES MER HOS NKOM (26/09/2018)
Britiske aviser vil ha Facebook- og Google-avgift
Britiske aviser krever at Facebook og Google skal betale en avgift som skal brukes til å finansiere journalistikk. De mener også at Facebook og Google må gjøres ansvarlige for innholdet som publiseres på plattformene deres. Avisene foreslår i tillegg at det gis skattefordeler ved investering i undersøkende journalistikk. Utspillene kommer som et svar på den britiske regjeringens utredning av framtiden for britisk medieindustri. Som i Norge har avisene i Storbritannia mistet store deler av inntektene sine de siste årene.
LES MER HOS GUARDIAN (26/09/2018)
Lokalavisene leses fortsatt på papir
Selv om mange aviser har satset digitalt, er papirutgaven fortsatt svært viktig – både for lesere og aviser. Veksten i digitale abonnementer har ofte dreid seg om såkalte komplettabonnement, hvor leseren får både papiravis og digital tilgang, gjerne ved at papirabonnementet automatisk gir tilgang til nettutgaven. Hele 68 prosent av avisenes totalopplag (nett og papir) er papirbasert. For mindre lokalaviser er tallet enda høyere: 89 prosent. Dermed er planene om store kutt i postombæringen en svært alvorlig sak for disse avisene. Dette handler ikke bare om lesere som foretrekker papir, men også om at annonse- og abonnementsinntekter fra papirutgaven fortsatt spiller en viktig rolle for avisenes økonomi.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (26/09/2018)
Fortsatt trøbbel for mediemåling
Den nye medieportalen hos Kantar TNS, som skal gi alle daglige brukertall for aviser og nettsteder, har fortsatt problemer, og sviktet under Mediebedriftenes Landsforenings presentasjon av lesertall i går. Portalen skal erstatte tidligere opplegg og tilby brukertall som kombinerer intervjudata og trafikkmålinger, for alle digitale enheter. Nytt opplegg og nye tall skulle vært klare i mars i år, men ble forsinket, og portalen inneholder fortsatt bare 2017-tall. Lesertallene som ble lagt fram i går (som PDF) manglet resultater for nettbrett. Mediebedriftene sier tålmodigheten nå begynner å bli tynnslitt.
LES MER HOS JOURNALISTEN
DU FINNER DEN NYE PORTALEN HER (26/09/2018)
TV 2s millionkontrakt i havn
Etter flere måneders utsettelse, har TV 2 nå signert avtalen om kommersiell allmennkringkasting med Kulturdepartementet. Statens bidrag vil være inntil 135 millioner kroner per år. Avtalen innebærer blant annet at TV 2s hovedredaksjon for nyheter blir værende i Bergen, og den krever daglige nyhetssendinger og norskspråklig TV-innhold for barn og unge. Ifølge TV 2‑sjef Olav T. Sandnes skal kanalen oppbemanne med ti nye stillinger i Bergen. Discovery og MTG angriper avtalen, og mener den kan være et brudd på EØS-avtalen. Avtalen gjelder i fem år fra 1. januar 2019.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV
SE AVTALEN HOS KULTURDEPARTEMENTET (26/09/2018)
Hjemmet fortsatt største ukeblad
En fjerdedel av Norges befolkning (12 år+) leser et ukeblad eller magasin på papir daglig, viser de siste lesertallene fra Kantar TNS. Ukebladet Hjemmet er fortsatt størst, og har sammen med flere andre blader hatt en liten økning i lesertallene, mens Se og Hør fortsatt mister lesere. Tegneseriebladet Pondus gjør det enda bedre enn Hjemmet, og har nå 468 000 lesere. Lesertallene for ukepressen er fortsatt basert på papir, og er dermed sammenlignbare med tidligere tall.
LES MER HOS MEDIER24
SE TALLENE HOS MBL (25/09/2018)
Ny regnemåte for avisenes opplags- og lesertall
Avisene presenterer nå opplags- og lesertall hvert halvår, og for begge er metoden endret. For opplagstallene ser hovedendringen ut til å være at det er åpnet for å ta med abonnement med store rabatter. Tidligere kunne ikke abonnement med mer enn 50 prosent rabatt telles med. Det er også gjort endringer for hvordan tilgang via bedriftsabonnement telles. Forrige gang opplagsmålingen ble endret var i 2014, da også digitale abonnement begynte å telle med, og en fikk opplagstall for kategoriene papir, digitalt og netto total. For lesertallene er endringene større: Der nettutgavene ble målt med to ulike undersøkelser som ga to ulike tall – en intervjubasert og en som målte trafikk på nettstedene – er disse metodene nå kombinert, og skal gi ett lesertall som skal dekke både PC/Mac, nettbrett og mobil.
LES OM ENDRINGENE I OPPLAGBEREGNINGEN HER
LES MER OM DE NYE LESERTALLENE HER
LES OGSÅ HOS MEDIER24 (25/09/2018)
Fall i lesing av papiraviser, men ikke for Klassekampen
Mens metoden for nettavisenes lesertall er helt endret, er de siste lesertallene for papiraviser fortsatt etter gammel lest. Dagens tall – som gjelder 12 måneder – viser nedgang for lesing på papir på 7,7 prosent totalt. VGs papirutgave faller mest, med 20 prosent. Av de 149 avisene som blir målt på papir, er det bare ti som har fått flere lesere, og den suverene vinneren er Klassekampen, som øker med 25 prosent. For nettavisene er ikke tallene sammenlignbare med tidligere målinger, men VG er fortsatt størst.
LES MER HOS MEDIER24
LES ENDA MER HOS MEDIER24
DU FINNER ALLE TALLENE HER (25/09/2018)
Instagram-gründere trekker seg etter intern Facebook-strid
Gründerne av bildedelingstjenesten Instagram, Mike Krieger og Kevin Systrom, trekker seg fra selskapet, åtte år etter den første lanseringen. Instagram ble kjøpt av Facebook i 2012 for nærmere seks milliarder kroner. Ifølge nyhetsnettstedet Bloomberg har gründerne vært uenige med Facebook-sjef Mark Zuckerberg om Instagrams videre utvikling, og Zuckerberg skal ha ønsket stadig større kontroll i den daglige driften.
LES MER HOS NRK (25/09/2018)
NRKs nye nettserier engasjerer
Etter storsuksessen Skam har NRK kommet med flere dramaproduksjoner for ungdom. Felles for nettseriene Blank, Lovleg og 17 er lave budsjetter og uerfarne skuespillere, og alle benytter en moderne fortellermåte ved å inkludere sosiale medier i formidlingen. Seertallene viser at også disse seriene engasjerer. Den første episoden av 17 er sett 120 000 ganger i løpet av to uker. Til sammenligning ble Skam sett 214 000 ganger i løpet av et helt år.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (25/09/2018)
TV-streiken over
Virke Produsentforeningen og Norsk filmforbund er blitt enige, og streiken blant ansatte i norske TV-dramaserier er avsluttet. Streiken handlet om et krav om minstelønnssatser i dramaproduksjoner for TV — en ordning som er innført for filmproduksjoner. Partene er blitt enige om å starte en utredning om satser for minstelønn som det skal forhandles om i 2019.
LES MER HOS KAMPANJE (25/09/2018)
Store annonsebyråer kritiske til Facebook
Et av verdens største mediebyråer, GroupM, stiller spørsmål rundt Facebooks annonsedata. Facebook gir ikke fullt innsyn i hvordan selskapet måler annonsevisninger, og GroupM oppfordrer nå alle til å stille kritiske spørsmål. Også Google har fått kritikk for manglende innsyn. GroupM har derfor utviklet sitt eget kortformat for reklamefilmer som kan fungere som et alternativ til Facebook og YouTube. Hensikten er å tilby annonsørene en annonseform med garanti om at visninger ikke skjer på uønskede nettsider, og med visningsdata som kan kontrolleres.
LES MER HOS DIGIDAY (24/09/2018)
Resett-redaktør får ikke bli med i Norsk Redaktørforening
Et enstemmig styre har avslått Helge Lurås’ søknad om medlemskap i Norsk Redaktørforening på grunn av Resetts gjentatte brudd på Vær varsom-plakaten. At Resett har tilbudt et intervjuobjekt store pengebeløp for å stille til intervju og oppfordret til boikott av andre medier er også en del av begrunnelsen.
LES MER HOS JOURNALISTEN (24/09/2018)
Comcast inn på det europeiske TV-markedet
Etter en lengre budkrig mellom Murdoch-eide Fox og det amerikanske kabel-TV- og bredbåndselskapet Comcast, er Comcast ny eier av 61 prosent av det europeiske TV-selskapet Sky. Rupert Murdoch har i flere år ønsket å kjøpe seg opp fra 39 til 100 prosent i Sky, men etter skandalene rundt Murdochs aviser i Storbritannia måtte kjøpet gå flere runder hos britiske myndigheter. I mellomtiden har Murdoch solgt Fox til Disney, og giganten Comcast kastet seg inn i en heftig budrunde for å kapre Sky. Comcast prøvde også å utmanøvrere Disney og kjøpe Fox, men uten hell. Sky ble etablert som Europas første TV-satellittselskap på 1980-tallet.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV
LES MER HOS GUARDIAN (24/09/2018)
Murdoch beskyldes for å styre australsk politikk
Murdochs store mediemakt i Australia settes under lupen av avisen Guardian. Murdoch beskyldes for å få statsministere sparket, for å bruke mediemakten til australske News Corp til å bestemme hvilke regjeringer Australia skal ha, og for tette bånd til det konservative partiet. Blant annet skal avisene hans ha drevet omfattende kampanjer både mot en grønn klimapolitikk og et nytt lovverk mot rasediskriminering. Politikere forteller at ingen tør å vingeklippe Murdochs makt, fordi de er redde for at han skal «knuse» dem. News Corp Australia kontrollerer 60 prosent av avisopplaget, i tillegg til TV- og radiokanaler.
LES MER I GUARDIAN (21/09/2018)
Toppbloggere med millionformuer
De norske toppbloggerne tjener penger som aldri før, og flere av dem har nå millioner i formue. Ettertraktede annonsesamarbeid og den klare profesjonaliseringen av bloggbransjen vil ifølge Pål Nisja-Wilhelmsen i Nettavisen merkes på bunnlinjen til flere av de tradisjonelle medieselskapene. Regjeringen vil samtidig øke bevilgningen til Forbrukertilsynet slik at de i enda større grad kan følge med på bloggernes merking av reklame.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV+ (21/09/2018)
Forbud mot lange artikler
Allmennkringkasteren Danmarks Radio (DR) har nå fått forbud mot å publisere «lange, dyptgående artikler» på nettsidene sine. Dette kommer fram i den nye public service-kontrakten som kulturministeren i Danmark har lagt fram. Bakgrunnen er press fra danske aviser om urimelig konkurranse fra DR. Forbudet får kritikk for å svekke armlengde-prinsippet, som handler om at staten ikke skal blande seg i redaksjonelle avgjørelser. I tillegg er DR pålagt å spare 20 prosent i løpet av fem år.
LES MER HOS DANSKE JOURNALISTEN (21/09/2018)
Nytt senter for undersøkende journalistikk
Denne uken åpnet Senter for undersøkende journalistikk i Media City Bergen. Formålet er å styrke satsingen på gravejournalistikk. Alle journalister kan søke om støtte til sine graveprosjekter, og kan bruke senteret som midlertidig arbeidssted under arbeidet med prosjektet. Senteret får støtte fra Fritt Ord og Sparebanken Vest, og er sikret finansiering i minst fire år.
LES MER HOS JOURNALISTEN (20/09/2018)
Samferdselsministeren svarer avisbransjen
Avisbransjen frykter store nedleggelser dersom Posten går over til å distribuere annenhver dag fra år 2020. Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) gir imidlertid tydelig beskjed om at staten ikke kan forventes å betale store summer for avislevering. Dale oppfordrer bransjen til å finne alternative løsninger for å levere avisene mer effektivt. Han forteller at departementet jobber med å finne såkalte avbøtende tiltak for å minske de negative konsekvensene for mediehusene, og understreker at regjeringen ennå ikke har lagt frem forslag til endringer i postloven.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (20/09/2018)