Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
Facebook-høring i Storbritannia
Tidligere denne uken beslagla det britiske parlamentet dokumenter knyttet til persondataskandalen rundt Cambridge Analytica. Bakgrunnen er at Mark Zuckerberg nekter å stille i parlamentet for å svare på spørsmål fra komiteen som skal undersøke bruken av falske nyheter i forbindelse med valg. Facebooks håndtering av ulovlig datainnsamling og russisk propaganda er under lupen, med påstander om at Facebooks ledelse visste om omfattende irregulær innsamling av persondata allerede i 2014. Spørsmålet er om teknologiselskaper som Facebook bør reguleres spesielt på grunn av innflytelsen de kan utøve.
LES MER HOS THE GUARDIAN
LES ENDA MER HOS THE GUARDIAN (28/11/2018)
Schibsted henter hjem IT-tjenestene
Nesten fire år etter at Schibsted satte ut IT-tjenestene til selskapet IBM, er mediekonsernet nå i gang med å utvikle en felles og intern support-tjeneste for hele Schibsted. I løpet av sommeren 2019 etableres en sentralisert servicedesk for Norge og Sverige. Klubbledere i Schibsted er glade for nyheten. Hittil har IT-supporten hatt mange av medarbeiderne plassert i Dublin, noe som har vært kronglete for Schibsteds journalister.
LES MER HOS JOURNALISTEN (28/11/2018)
Amedia kjøper Nordsjø Media – får ni nye aviser
Amedia kjøper alle aksjene i avisselskapet Nordsjø Medier, og overtar dermed ni lokalaviser i Rogaland og Vest-Agder. Avisene har et samlet opplag på 48.413 eksemplarer. Planlagt overtakelse er tidlig i 2019, men kjøpet må først godkjennes av Konkurransetilsynet og Nordsjø Medias tre eierselskaper. Dersom kjøpet godkjennes vil Amedia eie 72 lokalaviser.
LES MER HOS KAMPANJE (28/11/2018)
Schibsted endrer ledermodell i vest
Schibsted endrer nå ledermodell for fire lokalaviser på Vestlandet. Avisene går fra én felles leder – både administrativt og redaksjonelt – til to ansvarlige redaktører med ansvar for to aviser hver, og en felles daglig leder. Nettopp ledermodeller og redaktørrollen var nylig under debatt i Redaktørforeningen, hvor Schibsted fikk kritikk for å rasjonalisere bort de lokale redaktørene.
LES MER OM ENDRINGEN HER
LES OM DEBATTEN HER (27/11/2018)
Avisgruppen Scotsman har rast i verdi
Det Edinburgh-baserte avishuset Scotsman fungerer som et symbol på krisen i avisbransjen. I 2005 ble avisgruppen kjøpt av Johnston Press for 160 millioner pund. I dag er verdien satt til 4,3 millioner pund. Avishuset består av The Scotsman, Scotland on Sunday og Edinburgh Evening News, i tillegg til nettstedet Scotsman.com.
LES MER HOS THE GUARDIAN (27/11/2018)
Uenighet om spillreklame
Ifølge reklamestatistikken som Medietilsynet og Lotteritilsynet bruker, har mengden utenlandsk spillreklame på TV gått ned, mens Norsk Tipping har økt reklameinvesteringene med 30 prosent. Dette kjenner ingen av partene seg igjen i. Årsaken kan være at statistikken ikke er basert på reelle omsetningstall. Tallene, som kommer fra Nielsen, er utarbeidet ut fra målte reklameminutter på TV-kanalene, ganget opp med prislister. Men TV-reklame selges som regel med store rabatter, og det varierer mellom kanalene om de oppdaterer prislistene eller ikke. Dermed blir tallene både blåst opp og kan variere ut fra målt kanal. Samlet omsetning av TV-reklame hos Nielsen utgjør nesten tre ganger den omsetningen som kommer fram i IRMs reklamestatistikk, og IRMs tall er basert på konkrete innrapporteringer fra TV-kanalene.
LES MER HOS KAMPANJE
SE IRMS REKLAMESTATISTIKK HER
SAMMENLIGN MED NIELSENS TALL HER (27/11/2018)
Forbrukerrådet hardt ut mot Google
Syv europeiske forbrukerorganisasjoner, inkludert Forbrukerrådet, har klaget inn Google for brudd på europeisk personvernlovgivning. Forbrukerrådet hevder forbrukere overvåkes når de benytter Googles tjenester, særlig de som har Android-telefoner. Forbrukerrådet reagerer blant annet på innstillingene «posisjonslogg» og «nett- og appaktivitet», som begge skjules i undermenyer. Tester viste at man måtte trykke nei fire ganger for å unngå lagring av lokasjonshistorikk. Forbrukerrådet hevder Google satser på at brukerne ikke er klar over hva de aksepterer, og mener ellers at selskapet benytter mye villedende design.
LES MER HOS NRKBETA (27/11/2018)
Dyrt papir kan tynge avisøkonomien
Flere papirprodusenter har lagt ned virksomheten på grunn av mindre etterspørsel etter papir, noe som har ført til høyere priser på blant annet avispapir – og papiravisene er fremdeles fundamentet i avisøkonomien: Ifølge den internasjonale bransjeorganisasjonen WAN-IFRA utgjør papirutgaven fortsatt 89 prosent av avisenes inntekter. Også i Norge er papiravisen viktig for avisinntektene, og dyrere papir kan gi dårligere lønnsomhet, noe som er det siste avishusene trenger akkurat nå.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (DN+)
SE HOVEDPUNKTENE I WAN-IFRAS RAPPORT HER (26/11/2018)
Ny kulturmelding lagt fram
Fredag 23. november la kulturminister Trine Skei Grande fram den første kulturmeldingen på 15 år. Meldingen inneholder regjeringens overordnede mål og ambisjoner for kulturfeltet, og skal følges av flere delmeldinger om tiltak på ulike områder. Mottakelsen av meldingen varierer: Vekten på kulturlivets betydning og egenverdi tas positivt imot, men flere etterlyser mer konkrete planer for å styrke kulturens rolle i samfunnet. På ett område er likevel meldingen konkret: Den bekrefter at regjeringen har planer om å overføre mer ansvar for kulturinstitusjoner fra staten til regionene, noe som har vekket bekymring hos de det berører.
LES HOVEDPUNKTENE I MELDINGEN HER
LES MER OM REGIONALT ANSVAR HOS KLASSEKAMPEN
LES AFTENPOSTENS KOMMENTAR HER
LES HELE MELDINGEN HER (26/11/2018)
Englands konservative parti knyttes til utskjelt lobbyfirma
Det konservative partiet i England er i søkelyset for sine bånd til Definers Public Affairs, det amerikanske lobbyfirmaet som er anklaget for svertekampanjer mot kritikere av Facebook. De konservative har nemlig tette bånd til konsulentfirmaet UK Policy Group – hvis visepresident er tidligere Tory-politiker Andrew Goodfellow –, som er en del av Definers Public Affairs. Lobbyfirmaet ble hyret av Facebook til å diskreditere kritiske aktivister i kjølvannet av blant annet Cambridge Analytica-skandalen.
LES MER HOS THE GUARDIAN (26/11/2018)
Avisa Nordland med ny nettavis for Bodø
Neste vår lanseres den nye digitale lokalavisen BodøBy. Det er Avisa Nordland som står bak lanseringen. BodøBy skal finansieres gjennom reklame og brukerinntekter. Avisa Nordlands abonnenter får tilgang til alt av innhold i den nye lokalavisen. BodøBy var også navnet på en gratisavis på papir som Avisa Nordland drev i 2014.
LES MER HOS JOURNALISTEN (26/11/2018)
Google med nye regler for politisk reklame
Google lanserer flere tiltak for å avsløre skjulte forsøk på politisk påvirkning av valg. All politisk reklame i forbindelse med EU-valget 2019 må inneholde informasjon om hvem som står bak, og opplysningene skal bekreftes av Google. Det skal også publiseres en oversikt over annonser med politiske budskap og hvem som er oppdragsgiverne. I likhet med Facebook er Google under press fra EUs myndigheter, både i forhold til skatt, konkurranseregler og politisk påvirkning.
LES MER HOS GUARDIAN (23/11/2018)
Forslag til ny fastprisordning for bøker
Regjeringen har sendt forslag nye regler for salg av bøker på høring. Et sentralt punkt er at ordningen med fastpris på bøker blir foreslått endret. Regjeringen foreslår fastpris i 12 måneder fra en bok gis ut, i stedet for fra utgivelse og fram til 1. mai hvert år, som i dag. I tillegg blir det lagt fram to alternativer for hvordan nyutgivelser av bøker i andre formater, som pocket, lydbok osv., skal håndteres.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV
LES FORSLAGET HER (23/11/2018)
Nye tilskudd til norske dramaserier og dokumentarfilmer
Norsk filminstitutt har nylig gitt produksjonstilskudd på totalt 22,2 millioner kroner til fire nye dramaserier og to dokumentarfilmer. Seks millioner går til Monster Scripted og serieskaper Gjermund Stenberg Eriksens nye thrillerserie Furia. Monster Scripted får også støtte til en ny NRK Super-serie, en musikalsk dramaserie med navnet På rektors kontor.
LES MER HOS NFI (23/11/2018)
Frankrike vedtar lover for å stanse falske nyheter
Frankrike har vedtatt to nye lover som skal begrense påvirkning av valg gjennom propaganda og villedende informasjon på nett. Kandidater og partier kan nå be domstolene om å få fjernet innhold på nett som anses som villedende, og store nettselskaper må oppgi hvem som står bak sponset innhold som publiseres rundt valget. I tillegg strammes konsesjonsreglene for radio- og TV-selskaper inn i forhold til utenlandsk eierskap.
LES MER HOS JOURNALISTEN (22/11/2018)
Schibsted kjøper nettavisen N247
Sørlandsavisen N247 er kjøpt opp av Schibsted. Fra før av har aviskonsernet tre lokalaviser på Sørlandet, som i dag har felles redaktør og daglig leder. N247 er en nettavis som dekker områdene Søgne, Songdalen og Kristiansand vest. Redaktør Nicolai Prebensen blir med videre.
LES MER HOS MEDIER24 (22/11/2018)
Amerikanske Glamour legger ned papirutgaven
Til tross for 2,2 millioner abonnementer, har magasinet Glamour bestemt seg for å legge ned papirutgaven og kun satse digitalt. Antall abonnenter har vært stabilt de tre siste årene, men ifølge sjefredaktør Samantha Barry skjer veksten digitalt. Glamour gis ut av forlaget Condé Nast, som også publiserer Vogue, GQ, Vanity Fair og The New Yorker.
LES MER HOS KAMPANJE (22/11/2018)