Internetts sterke posisjon og utbredelsen av smarttelefoner har store konsekvenser for nyhetsvanene våre. Endringene viser seg på flere måter: De norske avisenes nett- og mobilutgaver vinner lesere på bekostning av papirutgavene. Samtidig begynner publikum nå i større grad å finne og konsumere nyheter hos utenlandske nettaktører som Facebook, som dermed blir viktige distribusjonskanaler for de norske mediene.
Det er også viktige nyanser og forskjeller mellom lokal- og riksnyheter og mellom aldersgrupper. Papiravisen holder seg fortsatt godt som kilde for lokale nyheter, selv i den yngste aldersgruppen. Når det gjelder innen- og utenriksnyheter, har nettmediene overtatt som viktigste nyhetskilde.
Internett og mobil
På spørsmål om hvilke medier som er viktigst for å holde seg oppdatert på nyheter, svarte hele 74 prosent nettaviser, viser resultatene fra TNS Gallups undersøkelse Social Media Tracker ved utgangen av 2013. Papiraviser kommer på en fjerdeplass – etter TV og radio.
Den samme trenden ser vi i data fra undersøkelsen Forbruker & Media, i fordelingen av hva som er befolkningens viktigste nyhetskilder. Andelen som er helt enig i at Internett er deres viktigste nyhetskilde, er langt høyere enn for de andre mediene, men ser ut til å ha flatet ut i 2012. Noe av årsaken til det kan være at mobilen er kommet inn som plattform for mediebruk og nyhetsoppdateringer. Kurven for mobil peker klart oppover, og er i ferd med å passere avis og TV.
Men innholdet vi får tilgang til på mobilen er i stor grad nettbasert. Dermed er skillet mellom Internett og mobil ikke et enten-eller. Inndelingene i mediekanaler og plattformer er i dag stadig mer problematiske, fordi det ofte er snakk om samme innhold, formidlet via ulike kanaler eller på ulikt mottakerutstyr, men på samme plattform.
Smarttelefon allemannseie
Medieåret 2013–2014
Artikkelen er et bearbeidet utdrag fra rapporten «Medieåret 2013–2014» som er fritt tilgjengelig på Medienorges nettsider.
Mediebrukernes overgang til Internett som plattform har ikke minst sammenheng med nettets muligheter for mobile løsninger. Både smarttelefoner og nettbrett spiller her en viktig rolle. Spesielt smarttelefonen har revolusjonert måten vi forholder oss til nyheter på, siden telefonen gjør nyheter tilgjengelig hvor som helst, så lenge man enten har et abonnement på mobilt bredbånd eller tilgang til trådløst nettverk. Smarttelefonen må i dag kunne regnes som allemannseie, siden mer enn 80 prosent av befolkningen oppgir å ha en smarttelefon.
Ifølge TNS Gallups Internettrapport 2013 har nettbruken på mobil og nettbrett nesten fordoblet seg i løpet av 2013. Mer enn halvparten av besøkene på de nettstedene som TNS Gallup måler trafikken til, kommer fra mobil eller nettbrett. Smarttelefonen dominerer med 37 prosent av besøkene, mens nettbrettene står for 15 prosent.
Flere leser nettavis enn papiravis
I 2013 viste mediebruksundersøkelsen Norsk mediebarometer for første gang at flere leser nettavis enn papiravis en gjennomsnittsdag. Samtidig går total avislesing – lesing av papir- eller nettavis – svakt ned. I 2013 leste 76 prosent av oss én eller begge former for avis en vanlig dag. 51 prosent leste papiravis, mens 52 prosent leste nettavis.
Men ser vi på lesertallene for ulike avistitler, er bildet langt mer sammensatt. Det er nemlig store forskjeller mellom ulike typer aviser. For Dagbladets del gikk nettutgavens lesertall forbi papiravisens allerede i 2006. Det samme skjedde med VG i 2007.
Når det gjelder abonnementsavisene, og spesielt de minste lokalavisene, er bildet et ganske annet. For de største abonnementsavisene har lesing av nettutgaven tatt igjen papirutgaven, men denne utviklingen har gått langt saktere enn for løssalgsavisene. En avis som Bergens Tidende fikk først i 2013 flere lesere på nett enn på papir. For middels store og mindre lokalaviser er det fortsatt papirutgaven som leses klart mest.
Forholdet mellom ulike avisgruppers lesertall på nett og papir får vi bekreftet i resultatene fra undersøkelsen Social Media Tracker. På spørsmålet om hvor folk mener de blir best informert om ulike typer nyheter, er fordelingene mellom papir og nett ganske forskjellige, avhengig av om det er riksdekkende aviser eller lokal- og regionaviser det gjelder.
Mens nettavisene rangeres klart først når det gjelder riksdekkende nyheter, er bildet motsatt for lokale nyheter. Der skårer papirutgaven høyest.
Mest tillit til «gamle» medier
Resultatene fra TNS Gallups Social Media Tracker viser også at selv om nettavisene er førstevalget når vi skal holde oss oppdatert i nyhetsbildet, er det fortsatt de «gamle» mediene som har mest tillit. Blant de mediene som vi har svært stor tillit til, troner radio på toppen, med TV og papiravis på de neste plassene. Deretter kommer nettaviser og Facebook. Det innebærer at det nyhetsmediet vi bruker mest – nettavisen – er et av de vi har lavere tillit til.
Enda mer slående er dette i aldersgruppen 15–29 år. Der er papiravisen det minst viktige nyhetsmediet, men den er til gjengjeld det mediet flest har svært høy tillit til. Facebook kommer bak de tradisjonelle mediene når det gjelder tillit, uansett alder.
Sosiale medier og nyhetsvaner
Målinger fra TNS Gallup viser at Facebook i siste kvartal 2013 hadde flere daglige brukere enn NRK1. NRK1 har i flere år tronet øverst på listen over de mediekanalene vi bruker mest, men må nå se seg slått av det amerikanske nettsamfunnet.
Facebook seiler også opp som en konkurrent om avisenes annonseinntekter. Dette skyldes både den enorme populariteten Facebook har oppnådd, og muligheten Facebook gir annonsørene for å treffe utvalgte målgrupper. Men blant unge konkurrerer Facebook også med avisene som nyhetskanal.
Ifølge Social Media Tracker oppgir 92 prosent i aldergruppen 15–29 år at de er innom Facebook daglig. Nesten en fjerdedel er innom Facebook fem til ti ganger per dag. I samme aldersgruppe er det rundt 40 prosent som svarer at de synes at Facebook er viktig å følge med på for å holde seg oppdatert på nyheter. Det innebærer at Facebook skårer høyere enn papiravisen.
Siden avisene er de langt viktigste produsentene av originale nyheter, er det sannsynligvis de som er kilden til mange av nyhetene brukerne får via Facebook. Men selv om avisene kan få trafikk til nettutgavene sine på denne måten, er det ikke sikkert at inntektene følger med. Hovedinntektene er for de fleste aviser fortsatt knyttet til abonnementsinntekter og annonsesalg i papiravisen, og fordi Facebook kan levere langt mer detaljert informasjon om brukerne sine enn det avisene kan, er det fristende for annonsørene å kjøpe annonseplass der i stedet.
Bildet er et litt annet når det gjelder lokale nyheter. 48 prosent i aldersgruppen 15–29 år mener Facebook er viktig for å få lokale nyheter. Men lokalavisen skårer her høyere. Over 60 prosent mener den lokale papir- eller nettavisen er blant de viktigste mediene hvis en vil holde seg informert om lokale forhold.
Ser vi på hele befolkningen under ett, mener 22 prosent at Facebook er viktig for å holde seg oppdatert på nyheter. Men langt flere kvinner enn menn mener Facebook er en viktig nyhetskilde. Dette gjenspeiler noe av forskjellen i kvinner og menns Facebook-bruk: Flere kvinner enn menn bruker Facebook daglig.
Halvparten av Facebook-brukerne mottar nyhetstips hver uke
Siden nesten en fjerdedel av befolkningen oppgir at Facebook er viktig for å holde seg oppdatert på nyheter, er det interessant å vite hvor disse nyhetene kommer fra. Litt under halvparten av Facebook-brukerne (av de som har brukt Facebook siste måned) har mottatt nyheter fra norske nettsteder siste syv dager. Tilsvarende andel for Twitter er en tredjedel. Det betyr at det er vanligere å motta norske nyheter blant Facebook-brukerne enn blant Twitter-brukerne. I tillegg er det langt flere som bruker Facebook.
Det er flere måter en kan motta nyheter på Facebook på: Brukerne kan motta nyheter ved å følge ulike nettsteder, slik at de automatisk får nyhetsoppdateringer, eller de kan motta tips ved at venner deler nyheter. Resultatene fra undersøkelsen Social Media Tracker viser at det er 11 prosent av Facebook-brukerne som følger Norges største nettavis, VG.no. 4 prosent oppgir at de følger Dagbladet.no. Men hele 18 prosent oppgir at de følger en lokal eller regional nettavis.
Tall fra TNS Gallups Scores, som måler trafikken på norske nettsteder, underbygger disse tallene. Trafikktallene viser at deling på Facebook spiller en forholdsmessig større rolle for trafikken til region- og lokalaviser på nett, enn riksdekkende nettaviser. I uke 50 i 2013 kom 2,5 prosent av trafikken til de riksdekkende avisene fra Facebook, mens tilsvarende tall for regionale og lokale aviser var 4,7 prosent.
I fjerde kvartal 2013 oppga rundt en fjerdedel av Facebook-brukerne at de deler nyheter fra norske nettsteder minst én gang i uken. Spørsmålet gjaldt om man delte nyheter «ved å klikke ‘anbefal’ eller ‘liker’», og omfattet ikke deling av nyheter via meldinger til venner.
Flest oppgir at de deler nyheter fordi det er saker som er interessante og engasjerer (69 prosent) eller fordi innholdet er morsomt/underholdende (59 prosent). Det er omtrent samme resultat som det amerikanske Pew-instituttet fikk i sin undersøkelse av nyhetsbruk og sosiale medier i USA i 2013.
Det har vært mye snakk om at bruken av Facebook er i ferd med å gå ned, men tall for 2013 bekrefter ikke dette bildet. I siste kvartal 2013 oppga hele 30 prosent at de bruker Facebook mer enn for 12 måneder siden. Vel halvparten bruker Facebook omtrent like mye som før, mens bare 15 prosent bruker nettsamfunnet mindre enn for 12 måneder siden.
Samtidig er det verdt å merke seg at tre fjerdedeler av alle brukere er litt enig eller helt enig i at reklamen på Facebook er irriterende.
Kilder:
TNS Gallup: Social Media Tracker II 2013, Forbruker & Media 2013, Interbuss
Statistisk sentralbyrå: Norsk mediebarometer 2013
Mediebedriftenes Landsforening: Lesertall norske aviser