Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
“Løgnfabrikker” står bak de mest delte sakene i mai
Den mest delte saken i sosiale medier i mai måned, var et blogginnlegg fra Rene Kleveland om at Smirnoff lanserer kroneis med høy alkoholprosent. Nettstedet med høyest delingstall i mai var Dagmagasinet.com, som omtaler seg selv som et satirenettsted. Den/de som driver nettstedet er foreløpig anonyme. Faktasjekktjenesten Faktisk omtaler sidene som løgnfabrikker. Kleveland påstår alle vet at han driver med satire.
LES MER HOS FAKTISK (20/06/2018)
Prognosen for mediestøtten klar
Medietilsynet er klar med beregningen av mediestøtten 2018. Totalt 313 millioner skal fordeles på rundt 160 aviser. De ti største tilskuddsmottakerne får 212 millioner kroner – nærmere 70 prosent – av potten. Klassekampen ligger an til å få over 3,5 millioner kroner mer i produksjonstilskudd i år enn i fjor. Dagsavisen og Vårt Land, som begge har gått ned i opplag, får trolig en mindre andel av potten i år.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (19/06/2018)
Små forlag er frustrerte over bokhandelkontroll
De små forlagene er frustrerte over storforlagenes kontroll over bokhandelkjedene, og presses til store rabatter for å få bøkene sine i salg. Det sier blant annet Juritzen forlag til Klassekampen. Avisa har kartlagt tilbudet hos de store kjedene i forhold til eierforlagenes utgivelser, og finner at forlagene prioriterer egne bøker. Dette går på tvers av bokavtalen, der bredde i utvalget er argumentet for fastprisen bokbransjen kan operere med på nye bøker. Forleggerforeningen skal nå gjennomføre en undersøkelse av forholdene.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN
LES MER HOS BOK365 (18/06/2018)
Spotify vil inngå artistkontrakter utenom plateselskapene
For å bøte på milliardtapene, ønsker Spotify å kutte kostnader ved å inngå kontrakter direkte med enkeltartister. Flere artister er tilbudt forskuddsbetaling hvis de lisensierer låter direkte til strømmetjenesten. For artistene betyr det økt andel av inntektene, mens Spotify slipper royalty-utbetalinger til plateselskapene. Spotify tapte over 11 milliarder kroner i fjor.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV+
LES MER HOS BILLBOARD (18/06/2018)
TV 2 vant krigen om Premier League
TV 2 har kjøpt rettighetene til Premier League og beholder dermed viktige rettigheter til engelsk elitefotball fram til 2022. MTGs nyskapte TV-selskap, Nordic Entertainment Group, annonserte nettopp at selskapet hadde kjøpt rettighetene til sendinger i Sverige, Danmark og Finland. Attraktive sportsrettigheter er avgjørende for TV 2s økonomiske framtid – både som lineært tilbud og som strømmetjeneste.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV
LES MER HOS JOURNALISTEN (15/06/2018)
Comcast i budkrig med Disney
Kabelkjempen Comcast har lagt inn et bud på 21st Century Fox som er nesten 13 milliarder dollar høyere enn budet Disney har kommet med. Disney og Fox inngikk en intensjonsavtale om overtakelse av selskapet i november i fjor, med betaling i Disney-aksjer. Comcasts tilbud er i kontanter. Det er godkjenningen av tele- og kabelselskapet AT&Ts overtakelse av Time Warner som har åpnet for Comcasts bud. Både AT&T og Comcast er store distributører på jakt etter attraktivt innhold, men regulering av vertikal integrasjon kan hindre oppkjøp.
LES MER HOS JOURNALISTEN
LES MER HOS THE VERGE (15/06/2018)
Full fotballsatsing for TV3-eier
Nordic Entertainment Group (NENT), eieren av TV3- og Viasat-kanalene, har sikret seg enda flere fotballrettigheter i Norden. I tillegg til Premier League, kan Nordic Entertainment Group nå tilby seerne den tyske Bundesligaen, franske Ligue 1, den nederlandske Æresdivisjonen, belgisk toppdivisjon og skotske Premiership frem til år 2021. Selskapet har også kjøpt rettighetene til det søramerikanske mesterskapet Copa América frem til 2019.
LES MER HOS KAMPANJE (15/06/2018)
Tilskuddsordningen for norske medier godkjent
Den foreslåtte tilskuddsordningen for norske medier, med et årlig budsjett på inntil 30 millioner kroner, er godkjent av EFTAs overvåkingsorgan ESA. Ordningen er rettet mot innovasjon og nyskapning i lokalavisene, og trer i kraft 1. juli. Den vil vare frem til slutten av 2022.
LES MER HOS JOURNALISTEN (15/06/2018)
Disneys strømmetjeneste med norsk serie
Når Disney lanserer strømmetjenesten sin i 2019, blir en av originalseriene den norskproduserte animasjonsserien Vikingskool. De to filmprodusentene Frederick P.N. Howard og Gisle Normann Melhus har vært i kontakt med Disney siden 2014, og har endelig fått grønt lyst. Serien vil bestå av 26 episoder.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (14/06/2018)