I 2009 gjorde vi de største forandringene med Vox Publica siden starten i november 2006. I juni la vi om til ny design, og i høst lanserte vi flere nye blogger. Tematisk satset vi mye på analyser av valgkampen, og flere av disse sakene var blant de mest leste artiklene i fjor.
To mål var spesielt viktige for oss med designendringen: Å styrke det visuelle preget og å gi leserne større mulighet til å navigere på tvers av seksjoner, artikler og “moduler” i magasinet. Vi økte størrelsen på forsideplakaten og la om til rullerende visning av disse illustrasjonene. Slik har vi fått mulighet til å vise fram mer enn en toppsak av gangen. Ved å la elementer i høyre spalte “følge med” til artikkelnivå blir det lettere å orientere seg på tvers i magasinet, ikke bare via menyer.
Daniel Strietzel og Tanja Flåan gjorde mesteparten av jobben med det nye designet, mens Håvard Legreid sto for de aller fleste hovedsaksplakatene, illustrasjoner og vignetter (se hans refleksjonsartikkel om arbeidet med forsideplakatene).
Innholdsmessig var valgkampen til stortingsvalget sentral: Jens Kjeldsen skrev om retoriske aspekter i Retorikkbloggen, mens Sveinung Arnesen tok for seg målinger og prediksjoner i Valgbloggen. Journalistisk innovasjon, spesielt knyttet til utviklingen av “journalistikk som programmering” og viderebruk av offentlige data, har vært årets andre hovedtema.
De fem mest leste artiklene i 2009:
Samleside for partimålinger, av Sveinung Arnesen.
Valgomater er ikke for “moro skyld”, av Ida Aalen.
Historiefortelling i kode: Programmering som journalistikk, av Torgeir Uberg Nærland.
Apropos fordumming, av Jostein Gripsrud.
Sejersted: Regjeringen viser mangel på forståelse for ytringsfriheten, av Torgeir Uberg Nærland.
Retorikkbloggen var den mest leste enkeltseksjonen i magasinet.
Slik fant lesere fram til Vox Publica i 2009:
- 50 prosent kom fra lenker på andre nettsteder (2008: 42 prosent)
- 33 prosent kom fra søkemotorer (2008: 43 prosent)
- 17 prosent kom direkte til forsiden (2008: 16 prosent)