Vox Publica innledet 2015 med en medieanalytisk kraftanstrengelse fra Pål Nedregotten, innovasjonsdirektør i mediekonsernet Amedia. Han var lei av lettvinte påstander om Facebooks betydning som trafikkdriver for norske nettmedier, og svarte med en artikkelserie i tre deler. To av delene samt introduksjonsteksten er representert på vår topp fem-liste for året.
På listen kom også en grundig analyse av et annet omstridt spørsmål. Medieforsker Helle Sjøvaag tok for seg debatten om hvor lik lisensfinansierte nrk.no er de kommersielle nettavisene. NRKs digitale rolle (bl.a. med kommentarer av Meisingset og Sørgard) har vært en av våre temasatsinger i år.
Noen av de øvrige temaene vi har tatt opp i en viss bredde i 2015: Ti år siden Jyllands-Postens Muhammed-karikaturer (utspill fra Shirin Ebadi og replikker fra Vebjørn Selbekk og Anine Kierulf), podkast-serien “Mediesamfunn” om politisk kommunikasjon, formidling av data fra Medborgerpanelet, og en serie artikler om offentlighetens historie.
De fem mest leste artiklene i 2015
- Pål Nedregotten: Forsiden er ikke død, leve forsiden
- Pål Nedregotten: Facebook: En brannsprøyte med trafikk. Eller hvordan det nå var.
- Sveinung Arnesen/Medborgerpanelet: Ligger Miljøpartiet de grønne i sentrum eller til venstre?
- Helle Sjøvaag: Ligner NRK på de andre nettavisene?
- Pål Nedregotten: Mediene og Facebook: “It’s complicated”
Takk til alle som har abonnert på vårt nyhetsbrev og bidratt til å spre og diskutere artiklene våre på Twitter og Facebook i 2015.
[…] Her i Norge er forholdene litt annerledes enn i USA. Trafikken til norske forsider ligger stabilt høyt. Dette er glitrende forklart av Amedias Pål Nedregotten i en artikkelserie som ble Vox Publicas mest leste i fjor. […]