Listen over de mest leste artiklene viser ofte overraskende tydelige tendenser. I 2013 var det sosiale mediers rolle og innhold. I 2014 er det åpenbart at beskyttelse av personlige data og kommunikasjon – personvernet – har fenget leserne mest. Grundige analyser (er personvern i IT-alderen i det hele tatt mulig, hvorfor slo EU-dommerne ned på Datalagringsdirektivet, hva innebærer “retten til å bli glemt”) og praktiske problemstillinger (hvordan sikre egen kommunikasjon, hva med journalisters kildevern) er alle representert på topp fem-listen.
Blant øvrige temaer vi har tatt opp i en viss bredde i 2014: Strukturendringene i mediene (store skifter i publikums bruksmønstre, medienes forsøk på å svare), utfordringer for demokratiet i Europa (Majdan i Ukraina, nedkjøling i Ungarn, folkeavstemningen i Skottland), situasjonen for medier og sivilsamfunn i Russland, 1814-jubileet.
De fem mest leste artiklene i 2014
- Jakten på sikker kommunikasjon, av Ole-Harald Nafstad.
- «Kjærligheten er et sted å feste blikket, og Grunnloven er et sted å stå», av Trygve Svensson.
- Dommen over Datalagringsdirektivet, av Halvard Haukeland Fredriksen.
- Schibsted-avisene: Mer nærsynte, men ingen ensretting, av Helle Sjøvaag.
- Er det håp for personvernet i IT-alderen?, av Eirik Newth.